pc
Agencja Rozwoju Przemysłu chce przejąć udziały Gdańsk Shipyard Group – poinformowała poniedziałkowa „Rzeczpospolita”. Obecnie należą one do ukraińskiego właściciela zakładu Serhija Taruty. Jak dodaje dziennik, sytuacja zakładu się pogarsza.
Rozmowy w sprawie przejęcia akcji GSG mają rozpocząć się wkrótce. Jak powiedział dla „Rzeczpospolitej" Marcin Chludziński, prezes ARP, będą to rozmowy ostatniej szansy. Sytuacja stoczni pogarsza się, a problemy ma także jej siostrzana spółka GSG Towers, produkująca elementy wież wiatrowych. Jak podała „Rzeczpospolita”, wymagalne zobowiązania z tytuł rat kapitałowych i odsetek tej spółki sięgają 11 mln złotych. W czerwcu zagrożone były także wypłaty dla pracowników.
GSG to większościowy udziałowiec, do którego należy 81 % akcji. ARP ma 18,95-procentowy pakiet i jest mniejszościowym udziałowcem. Ostateczną decyzję w sprawie przejęcia akcji podjąć ma ukraiński inwestor Serhiej Taruta. Spotkanie z nim może odbyć się jeszcze w tym miesiącu.
Trudna sytuacja w Stoczni Gdańsk trwa od kilku lat. Chcąc utrzymać bieżącą produkcję stoczniową i ochronić miejsca pracy, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. w 2009 roku udzieliła Stoczni Gdańsk pomocy publicznej w wysokości 150 mln złotych (103,3 mln zł pożyczki oraz zwiększenie wkładu w kapitale zakładowym spółki do 25 proc. akcji). Działania te były zgodne z decyzją Komisji Europejskiej z 22 lipca 2009 r. w sprawie udzielenia Stoczni Gdańsk pomocy publicznej na realizację zaplanowanej restrukturyzacji.
Mimo przekazania pomocy publicznej, Stocznia Gdańsk wykazywała znaczące straty. Łączna strata netto od 2009 r. przekroczyła w roku 2013 poziom, który zagrażał dalszej działalności spółki. Nie uzyskała ona, zakładanej w planie restrukturyzacji, długoterminowej rentowności oraz trwałej zdolności do konkurowania na rynku, co było głównym celem udzielonej pomocy publicznej.
Szansą na poprawę sytuacji Stoczni Gdańsk mogłoby być m.in. włączenie jej w program „Batory” zakładający budowę promów dla Polskiej Żeglugi Morskiej oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – dodaje dziennik.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii