Statek Akademik Czerski, który może dokończyć układanie na dnie Bałtyku biegnącego z Rosji do Niemiec gazociągu Nord Stream 2, przestał należeć do podmiotu prawnego podległego koncernowi Gazprom i nie wiadomo, kto jest jego nowym właścicielem - podały w środę media w Moskwie.
W ostatnim czasie Akademik Czerski był wykazywany w dokumentach jako własność Samarskiego Ciepłowniczego Funduszu Majątkowego (STIF), spółki należącej do Gazpromu. W najnowszym ogłoszonym przez Gazprom wykazie powiązanych z nim spółek STIF już nie figuruje - podał dziennik "Kommiersant" i portal RBK. Jednocześnie STIF nadal istnieje jako podmiot prawny i nie zmieniał nazwy.
Jego zniknięcie z dokumentów Gazpromu oznacza, że spółka zmieniła właściciela - ocenia RBK. Portal dodaje, że STIF mógł także skorzystać z prawa do nieogłaszania publicznie niektórych danych ze względu na ryzyko sankcji. Takie prawo przyznał firmom rząd Rosji w rozporządzeniu z kwietnia 2019 roku.
Do początku 2020 roku właścicielem Akademika Czerskiego była spółka Gazprom Fłot. Należały do niej również jednostki pomocnicze: Ostap Szeremeta i Iwan Sidorenko. W czerwcu br. Akademik Czerski przeszedł w posiadanie podległego Gazpromowi STIF. Obecnie również Ostap Szeremeta i Iwan Sidorenko nie są wykazane jako własność Gazprom Fłotu; z rejestru firm wynika, że dwie jednostki pomocnicze należą do powołanej w kwietniu br. firmy o nazwie Nobility. Jako niepubliczna spółka nie musi ona wykazywać swoich właścicieli.
Te zmiany własnościowe są istotne ze względu na ryzyko nowych sankcji USA na podmioty zaangażowane w budowę Nord Stream 2.
Gazprom - jak twierdzą eksperci - potrzebuje co najmniej dwóch miesięcy na ułożenie po dnie Bałtyku pozostałych 160 km gazociągu Nord Stream 2. Na początku lipca władze Danii, na prośbę operatora Nord Stream 2, zgodziły się na wykorzystanie na wodach tego kraju statków niewyposażonych w system dynamicznego pozycjonowania (DP). Akademik Czerski jest wyposażony w system DP, ale nie ma go jednostka Fortuna, która - jak się ocenia - również miałaby brać udział w układaniu ostatniego odcinka gazociągu.
Obie jednostki są obecnie w niemieckim porcie Mukran, czyli terminalu promowym koło Sassnitz w północno-wschodniej części wyspy Rugia. W tym porcie znajduje się terminal logistyczny budowy Nord Stream 2. Przechowywane są tam m.in. rury używane do układania gazociągu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii