• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Spektakularne przybycie pływającego terminalu do małego portu [WIDEO]

rk

17.12.2022 12:55 Źródło: inselvideo
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Spektakularne przybycie pływającego terminalu do małego portu [WIDEO]

Partnerzy portalu

Spektakularne przybycie pływającego terminalu do małego portu [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
inselvideo

Przy mglistej pogodzie pływający terminal skroplonego gazu ziemnego Neptun wpłynął 17 grudnia do tamtejszego portu przemysłowego. Specjalny statek został odholowany do wejścia do portu przy zachowaniu wysokich środków bezpieczeństwa.

Wcześniej Neptune spędził dobre trzy tygodnie w porcie Mukran na wyspie Rugia, przygotowując się do wpłynięcia, czemu nie sprzyjały panujące warunki atmosferyczne oraz rozmiary jednostki FSRU. Aby mający ponad 280 metrów długości statek mógł przepłynąć przez płytką Zatokę Greifswaldzką, musiał wcześniej zrzucić wodę balastową. Neptune to największa jednostka pływająca, jaka kiedykolwiek wpłynęła do portu w Lubminie. Na tę okazję tamtejsza infrastruktura została starannie przygotowana, m.in. robiąc w porcie miejsce dla tego kolosa. Nad bezpieczeństwem czuwała policja, która zaangażowała wyposażenie w postaci łodzi oraz śmigłowca.

Neptune może nie tylko magazynować skroplony gaz ziemny (LNG), ale także ogrzewać go i ponownie uczynić gazowym. Terminal będzie mógł przetoczyć do 5,2 mld m3 gazu rocznie. Terminal ma być zasilany przez mniejsze statki wahadłowe, które pobierają LNG z większego tankowca na Bałtyku i następnie będą go dostarczać do Neptuna. Pierwszy z trzech planowanych statków przeznaczony do transportu surowca między jednostkami dotarł do Rugii w zeszłym tygodniu. Większy tankowiec ma przypłynąć na Bałtyk w przyszłym tygodniu z pierwszym ładunkiem LNG. Do uruchomienia terminalu potrzebne są jeszcze zgody państwa i UE.

MT GDF Suez Neptune to zbiornikowiec skroplonego gazu ziemnego, który w latach 2016-2019 był używany jako pływająca jednostka magazynująca i regazyfikująca LNG w terminalu Aliaga Etki LNG w dystrykcie Aliağa w prowincji Izmir w zachodniej Turcji. Został zbudowany przez Samsung Heavy Industries w Korei Południowej i kosztowała 290 milionów dolarów. Jest własnością francuskiego międzynarodowego przedsiębiorstwa energetycznego GDF Suez . Użytkuje go norwerski operator Leif Höegh & Co od 2009 roku. Statek ma 283,06 metrów długości i 43,4 metrów szerokości. Jego tonaż wynosi ponad 80 tys. ton. Osiąga prędkość 19,5 węzła i jest napędzany czterema fińskimi , dwupaliwowymi, elektrycznymi silnikami LNG Wärtsilä , które wykorzystują przy tym zintegrowane cztery generatory ABB ze Szwecji.

Statek ma pojemność magazynową 145 130 m3. W porównaniu ze standardowymi zbiornikowcami LNG posiada dodatkowe funkcje, takie jak trzy dostarczane przez Wärtsilä przyrządy do regazyfikacji, urządzenia do rozładunku, a także specjalne wyposażenie do redukcji emisji CO2 do powietrza i wody. Godzinna wydajność regazyfikacji wynosi 210 ton przy ciśnieniu wysyłania 115 barów (11 500 kPa).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.