JFD, podmiot odpowiedzialny za systemy wojskowe w firmie James Fisher and Sons plc, ogłasza pomyślną integrację i akceptację swojego zaawansowanego pojazdu ratowniczego okrętów podwodnych (Submarine Rescue Vehicle, SRV) dla Marynarki Wojennej Korei Południowej (ROKN). W związku z tym odbyły się próby morskie związane z realizacją procedury ratownictwa podwodnego.
Projekt opiera się na umowie JFD z Hanwha Ocean w celu wsparcia ROKN w ramach systemu startu i powrotu (launch and recovery system, LARS). Może to oznaczać także rozwiązania powiązane z wdrażaniem do służby nowych okrętów podwodnych serii KSS-III Batch-II.
Po zakończeniu prób odbiorczych w fabryce i porcie w podwodnym zakładzie produkcyjnym JFD w Glasgow w Szkocji, ostatnia faza obejmowała integrację SRV z systemem moonpool statku ratowniczego. Wspomniany element jest częścią konstrukcyjną statku lub okrętu, umożliwiającą bezpośredni dostęp do wody z wnętrza kadłuba w postaci pionowej „studni” przechodzącej przez pokład główny aż do dna, umożliwiając zejście do wody. Pozwala tym samym na opuszczanie i podnoszenie sprzętu (zarówno pojazdów załogowych jak i bezzałogowych) bezpośrednio przez dno jednostki nawodnej.
Jak podkreśla JFD, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod rozmieszczania SRV, takich jak nad rufą lub burtą jednostki nawodnej, ta integracja wymagała dostosowanych rozwiązań inżynieryjnych, umożliwiających korzystanie właśnie z systemu moonpool, zapewniając możliwość przyjmowania jednostki wewnątrz statku bądź okrętu, a nie na zewnątrz. Ma to zdecydowanie zwiększyć bezpieczeństwo i wydajność procedury LARS. ntegracja z SRV przebiegała poprzez implementację hydraulicznych systemów blokujących do bezpiecznego obsługiwania zanurzalnego pojazdu, a także ulepszonego systemu sterowania do precyzyjnego manewrowania podwodnego. Całe przedsięwzięcie zostało ukończona po rygorystycznych próbach i testach odbiorczych, zapewniając bezproblemową pracę SRV i jego powiązanych systemów.
– Jesteśmy dumni, że możemy wzmocnić nasze partnerstwo z Hanwha Ocean i wieloletnie wsparcie dla Marynarki Wojennej Republiki Korei dzięki tej nowej zdolności do ratownictwa okrętów podwodnych. Ta współpraca opiera się na światowej klasy wiedzy specjalistycznej Hanwha Ocean i JFD, aby dostarczyć innowacyjne rozwiązanie w celu zwiększenia bezpieczeństwa okrętów podwodnych i gotowości operacyjnej. Nasze unikalne połączenie specjalistycznej wiedzy i innowacyjnych metodologii jest możliwe tylko dzięki szerokiemu doświadczeniu zdobytemu poprzez wspieranie szerokiej gamy systemów na całym świecie. Nasze wysiłki podkreślają znaczenie międzynarodowych partnerstw w napędzaniu postępu technologicznego i strategicznej odporności, inspirując do ciągłych innowacji i zapewniając, że siły morskie pozostają wyposażone do stawiania czoła pojawiającym się wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa – przekazał Rob Hales, dyrektor zarządzający JFD.
Moonpoll stanowi kluczowe wyposażenie na statkach specjalistycznych oraz platformach wydobywczych. Może być wykorzystywane przy pracach związanych z branżą offshore, jak i monitorowaniem i bezpieczeństwem podwodnej infrastruktury. Teraz JDF chce pokazać skuteczność tego rozwiązania przy ratownictwie podwodnym, stanowiącym jedno z największych wyzwań dla sił podwodnych każdej marynarki wojennej. Awaria na pokładzie jednostki wymusza natychmiastowe działanie, gdzie realizacja kolejnych punktów alarmowania i procedur ratunkowych musi być prowadzona błyskawicznie, gdyż każda sekunda może zaważyć na życiu całej załogi.
Firma podkreśla, że wdrożenie tego rozwiązania zapewni siłom morskim Korei Południowej zwiększone bezpieczeństwo podwodnych załóg. Włączenie do działania moonpool ma zmniejszyć ryzyko w trakcie operacji w trudnych stanach morza, szczególnie w stanowiących wyzwanie wodach przybrzeżnych państwa, a każde działanie, tak w ramach ćwiczenia jak i prawdziwej akcji, zapewni o szybkości działania. W ten sposób JDF, obok zacieśniania współpracy z Hanwha Ocean oraz ROKN, liczy na długotrwałe partnerstwo przy dalszym rozwijaniu tego rozwiązania, które wpłynie choćby na projektowanie statków i okrętów ratowniczych. W dalszej perspektywie może to oznaczać wdrażanie w dziedzinie systemów ratownictwa okrętów podwodnych i innowacji inżynieryjnych wspomnianej kooperacji moonpool-SRV także w marynarkach wojennych innych państw, jak i z myślą o rynku cywilnym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów