Premier Donald Tusk wraz z Ministrą Przemysłu Marzeną Czarnecką spotkali się z przedstawicielami zarządu i związków zawodowych Huty Częstochowa i omówili dalszy rozwój Huty. Jej wyroby mają kluczowe znaczenie dla przemysłów m.in. obronnego i energetycznego.
Huta przechodziła burzliwe zawirowania. W 2005 r. zakład został sprywatyzowany. Jego dwaj kolejni właściciele ogłosili upadłość w 2019 i 2024 r. W listopadzie 2024 r. przedsiębiorstwo w upadłości wydzierżawił Węglokoks S.A., należący do Skarbu Państwa. 20 stycznia 2025 r. Huta oficjalnie wznowiła produkcję.
Huta Częstochowa produkuje także stal dla stoczni. Jest jednym z największych dostawców blach grubych w Polsce, w tym blachy okrętowej, wykorzystywanej w przemyśle stoczniowym. Blachy te stosuje się m.in. do budowy kadłubów statków, platform morskich i innych konstrukcji morskich. Huta specjalizuje się w produkcji blach o grubości od 5 do 150 mm, które spełniają wymagania przemysłu stoczniowego, a także innych sektorów, takich jak energetyka, budownictwo czy przemysł zbrojeniowy.
- Na szczęście spotkały się dwie grupy ludzi. To jest załoga, pracujący tu hutnicy, menedżerowie i menedżerowie także w innych miejscach - myślę przede wszystkim o Węglokoksie. Z drugiej strony instytucje rządowe, które zrozumiały, że we wspólnym interesie jest znalezienie takiego rozwiązania, które Hutę Częstochowa nie tylko uratuje, ale wyprowadzi na prostą wspólnymi siłami - powiedział podczas konferencji prasowej w Hucie Częstochowa premier Donald Tusk.
Działanie to wzmocniło polską gospodarkę i jej strategiczne obszary – przemysł stalowy, obronny, budownictwo i energetykę. To właśnie m.in. do tych sektorów trafiają wyroby huty.
W lutym 2025 r. Rada Ministrów zdecydowała o wpisaniu częstochowskiej huty na listę przedsiębiorstw strategicznych. Z kolei Minister Obrony Narodowej poinformował o skorzystaniu z prawa jej wykupienia od syndyka. Wartość przedsiębiorstwa została wyceniona na ponad 253 miliony złotych. Trwają przygotowania do sfinalizowania procedury jej zakupu przez MON.
To, że Ministerstwo Obrony Narodowej staje się właścicielem tej huty, to oznacza także gwarancję dla Huty Częstochowa, ale też dla tych, którzy z Wami współpracują, na długoterminowe zamówienia. I wiem, że dajecie sobie też świetnie radę, niezależnie od tego, ile pomocy ze strony rządu otrzymaliście, bo bez Waszego wkładu i Waszej energii to nie zakończyłoby się powodzeniem - docenił współpracę szef rządu.
Huta Częstochowa jest bardzo ważnym elementem w łańcuchu dostaw. Stal jest niezbędna zarówno w energetyce, jak i w przemyśle zbrojeniowym. W stosunku do hut mamy szeroko pojęte plany. To nie jest tylko i wyłącznie Huta Częstochowa, która ma piece elektryczne. (…) Ona jest najbardziej ekologiczną hutą, którą można sobie wyobrazić w polskim hutnictwie i nie tylko - mówiła ministra przemysłu Marzena Czarnecka. Zapowiedziała też, że w resorcie przemysłu opracowywana jest strategia dla hutnictwa, która obejmie zakłady hutnicze nie tylko ze Śląska, ale i innych regionów.
Dziś Huta Częstochowa jest nie tylko przykładem udanego ratunku zakładu przemysłowego, ale także symbolem większego celu – uczynienia z Polski gospodarki najsilniejszej w Europie. Szef rządu zaznaczył, że osiągnięcie tego celu jest realne, ale wymaga pełnej współpracy i synergii na wielu poziomach – pomiędzy instytucjami publicznymi, agencjami, urzędami, firmami państwowymi i prywatnymi, związkami zawodowymi oraz środowiskiem eksperckim.
Donald Tusk zapowiedział, że polskie przedsiębiorstwa muszą być wspierane wszystkimi dostępnymi metodami przez państwo. - Nikt już nie będzie przegrywał z obcą konkurencją tylko dlatego, że tamci są jakoś faworyzowani. Odwrócimy to dokładnie o 180 stopni. Polskie firmy, tak jak Huta Częstochowa, będą mogły liczyć na wsparcie państwa - podkreślił Premier.
Huta Częstochowa to jedyny zakład hutniczy w kraju, który może produkować hartowane blachy grube dla przemysłu obronnego. Posiada również jedną z największych w UE hal produkcyjnych, która umożliwia m.in. remont sprzętu wojskowego. Przez ponad 120 lat działalności Huta wyprodukowała ponad 45 mln ton stali.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów