• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rząd przygotuje Plany Zagospodarowania Przestrzennego wód polskich portów morskich

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rząd przygotuje Plany Zagospodarowania Przestrzennego wód polskich portów morskich

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Rząd przyjrzy się kwestii zagospodarowania przestrzennego w polskich portach morskich. W wykazie jego prac legislacyjnych i programowych znalazły się odpowiednie projekty dla dziewięciu portów.

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów znalazło się dziewięć projektów dotyczących zagospodarowania przestrzennego wód wewnętrznych oraz – w niektórych przypadkach – morza terytorialnego w dziewięciu polskich portach morskich. Osobą wskazaną jako odpowiedzialna za opracowanie projektów jest wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. We wszystkich wskazano, że planowanym terminem przyjęcia projektów przez Radę Ministrów jest I kwartał 2024 roku.

Niektóre z akwenów wewnętrznych portów objęte są istniejącymi planami zagospodarowania przestrzennego, inne nie. Rada Ministrów zajmie się tą kwestią w przypadku dziewięciu portów: Szczecina, Darłowa, Świnoujścia, Trzebieży, Polic (ich wody wewnętrzne nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego) oraz Gdańska, Gdyni, Władysławowa i Helu.

W przypadku portów, których wody nie mają PZP, trzeba będzie takowe opracować. Głównym celem Planu Zagospodarowania Przestrzennego jest „zagospodarowanie morskich wód wewnętrznych w granicach jego obszaru opracowania, w sposób zapewniający efektywne wykorzystanie ich cech, zasobów i właściwości dla różnych celów. Ponadto, Plan ma ograniczyć konflikty obecnie występujące na obszarze opracowania. Plan będzie stanowił również podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania obszarów morskich. Dzięki diagnozie obecnego stanu użytkowania, uwarunkowań rozwoju i wzajemnych relacji woda-ląd – Plan przyznaje priorytety wybranym sposobom użytkowania. Służy temu przyznanie akwenom podstawowych funkcji wiodących, których nie mogą zakłócać inne sposoby ich wykorzystania. Dla każdego z wyznaczonych akwenów sporządza się kartę akwenu, w której zawarte są szczegółowe rozstrzygnięcia”.

W przypadku Gdańska, Gdyni, Władysławowa i Helu wskazano, że istniejący aktualnie  Plan Zagospodarowania Przestrzennego, który obejmuje te porty, „został sporządzony w bardzo małej skali, przez co nie przystaje dokładnością do potrzeb rozwojowych portu morskiego w Gdańsku”.

Dodatkowo w przypadku Gdańska aktualny PZP nie obejmuje części wód portowych – basenów Portu Północnego, akwenów Martwej Wisły, Wisły Śmiałej, Kanału Kaszubskiego i Motławy w granicach portu. W przypadku Gdyni stwierdzono, że dla obszaru objętego aktualnym planem wyznaczono jeden akwen o funkcji podstawowej „funkcjonowanie portu lub przystanie”, co nie zgadza się z realiami – „stosunki przestrzenne w tym akwenie są zdecydowanie bardziej złożone i wymagają bardziej szczegółowej regulacji”. Dodatkowo, wody wewnętrzne portu morskiego w Gdyni nie są objęte obecnie żadną regulacją z zakresu planowania przestrzennego. Identyczną argumentację przedstawiono w przypadku Władysławowa i Helu.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.