Korea Południowa planuje budowę pierwszego lotniskowca. Na dzisiaj zaplanowano pierwsze spotkanie urzędników i inżynierów, mających opracować technologie potrzebne do wykonania takiego okrętu przed 2033 r. – poinformowała wojskowa agencja zaopatrzenia.
Południowokoreańskie wojsko zabiega o budowę ważącego 40 000 ton lekkiego lotniskowca, by „aktywnie odpowiadać na zagrożenia ze wszystkich stron”, ale krytycy wyrażają wątpliwości co do opłacalności inicjatywy, która ma kosztować 2 bln wonów (1,74 mld USD) – podała południowokoreańska agencja prasowa Yonhap.
Lotniskowiec ma przenosić samoloty pionowego startu i lądowania (VTOL), co rodzi konieczność opracowania potrzebnych technologii. W pracach badawczych będzie uczestniczyło siedem instytucji, w tym państwowa Agencja Rozwoju Obrony i Uniwersytet Narodowy w Pusan, a kluczowa część badań ma się zakończyć do 2024 roku.
Analityk spraw bezpieczeństwa Robert Farley oceniał w sierpniu, po ogłoszeniu przez Seul zamiaru rozpoczęcia budowy lotniskowca, że Korea Płd. podjęła tę decyzję zarówno z powodów strategicznych, jak i prestiżowych.
Głównym zagrożeniem dla Korei Płd. pozostaje Korea Płn., ale swoje lotniskowce budują również Japonia i Chiny. „Stany Zjednoczone nie są już wiarygodnym partnerem, więc decyzja o rozwoju lotniskowców jest w jasny sposób logiczna z punktu widzenia strategicznego” – napisał Farley na łamach portalu Diplomat.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów