• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rosyjski statek szpiegowski pojawił się na portuglskich wodach. Trudne święta dla marynarzy

28.12.2023 08:43 Źródło: MW Portugalii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Rosyjski statek szpiegowski pojawił się na portuglskich wodach. Trudne święta dla marynarzy

Partnerzy portalu

Fot. MW Portugalii

Boże Narodzenie to czas, który wiele osób spędza w rodzinnym gronie. Jednakże także wtedy siły morskie muszą być gotowe do działania w obliczu zagrożeń, o czym przekonali się marynarze Marynarki Wojennej Portugalii (Marinha Portugesa). Działania były prowadzone na Atlantyku, nieopodal Azorów, wysp należących do Portugalii.

Od 25 do 27 grudnia załoga patrolowca KPR Figueira da Foz (P361) prowadziła działania monitorowania obecności rosyjskiego okrętu naukowo-badawczego Akademik Kiełdysz. W tym celu portugalska jednostka musiała opuścić port Ponta Delgada i w trybie alarmowym wykonywać swoje zadania w zakresie ochrony domeny morskiej. Rosyjskie okręty regularnie pojawiają się przy wodach państw członkowskich UE i NATO, a wtedy regularnie towarzyszy im obecność jednostek morskich danego kraju, które również nierzadko prowadzą działania "eskortowe", monitorując przemieszanie się sił morskich Federacji Rosyjskiej. 

Choć oficjalnie Akademik Kiełdysz to jednostka badawcza, istnieją podejrzenia, że Rosja wykorzystuje go do działań wywiadowczych, m.in. sprawdzania podwodnej infrastruktury krytycznej. Doświadczenie z uszkodzenia Nord Stream, Balticconnector oraz kabla przesyłowego łączącego Estonię i Szwecję przypominają o potrzebie stałego sprawdzania podejrzanych działań, tym bardziej że już oskarżano Rosję, że wykorzystuje jednostki "naukowe" do szpiegowania państw europejskich.

NRP Figueira da Foz to patrolowiec (OPV, offshore patrole vessel) typu Viana do Castelo. Zbudowany w latach 2004-2013 należy do serii liczącej obecnie cztery jednostki. W przyszłości Portugalia ma wcielić do służby ich większą liczbę, planowo w latach 2026-2030 ma to być sześć okrętów, przeznaczonych do działań interwencyjnych i patrolowych. Jednostka ma 83,10 metra długości i 1850 ton wyporności, a załoga liczy 36 osób, z możliwością dokwaterowania kolejnych 32 w zależności od celów misji. Osiąga prędkość do 21 węzłów. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Wärtsilä (3900 kW każdy) oraz dwa silniki elektryczne (200 kW każdy). W swoim wyposażeniu posiada elektrooptyczny system kierowania ogniem Leonardo Medusa MK4/B, system elektrooptyczny SAGEM / VIGY, dwa radary nawigacyjne KH Manta2000, inercyjny system nawigacji iXblue Quadrans, radary nawigacyjne FAR-3230 F od Furuno Electric, radary nawigacyjne FAR-3220 I-band, a także dwie płaskodenne łodzie interwencyjne RIB (Rigid Inflatable Boats). Posiada też lądowisko do przyjmowania śmigłowców, takich jak Super Lynx Mk.95. Z racji że jednym z jego zadań jest zwalczanie zanieczyszczeń na wodzie, posiada też system odzyskiwania i transferu groźnych substancji, np. ropy naftowej, wylanych do oceanu, a także wyrzutnię barier wodnych, dwa zbiorniki pływające typu „Unibag” o pojemności 50 m3 każdy, oraz wewnętrzny system cyrkulacji pary, umożliwiający ogrzanie pozyskanych substancji z wody wewnątrz zbiorników, w celu ułatwienia ich ekstrakcji. W skład uzbrojenia okrętu wchodzą działo morskie 30 mm Oto Melara Marlin WS, dwa karabiny maszynowe M2 Browning i dwa karabiny maszynowe MG 3.

Fot. MW Portugalii


R/V Akademik Mścisław Kiełdysz to zbudowany w latach 1980-1981 w ówczesnej fińskiej stoczni Hollming Oy w Rauma okręt naukowo-badawczy, mający 122,2 metry długości i 6 250 ton wyporności. Osiąga prędkość 12,5 węzła i wyróżnia się dużą autonomicznością, wynoszącą ponad 300 dni. Oficjalnie załoga liczy 90 osób, w tym personelu naukowego. Napęd stanowią cztery silniki dieslowe. Oficjalnie należy do Rosyjskiej Akademii Nauk, wykonując zadania dla Instytutu Oceanografii im. P. P. Szirszowa. Jednostka ta oficjalnie jest statkiem badawczym, który już w wielokrotnie pojawiał się w pobliżu wód państw europejskich i alarmując tamtejsze siły morskie. Kontrowersje wywołuje przeznaczenie do badań podwodnych, a sam instytut znajduje się na liście amerykańskich i ukraińskich sankcji, z racji na podejrzenie, że wykonuje zadania dla rosyjskiego wywiadu. Zarzuca się tej instytucji, że faktycznie jest częścią Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej, a przy tym zajmuje się wykonywaniem map oceanograficznych, misji monitoringowych oraz rozpoznawczych, wspierając działania okrętów podwodnych. 

Do działań wywiadowczych Rosja ma wykorzystywać także inne statki badawcze. Wśród nich jest m.in. Admirał Władimirski, który zbudowano w szczecińskiej stoczni w latach 70-tych XX wieku.

Jak podkreśliły służby prasowe sił morskich Portugalii, KPR Figueira da Foz pod dowództwem kmdr. por. Pereiry Eusébio, przebywa z misją w strefie morskiej Azorów, gdzie pozostanie do połowy lutego przyszłego roku, wykonując zadania zgodnie z przeznaczeniem. Sytuacja przypomina, że siły morskie przez cały rok, bez przerw muszą być gotowe do realizacji swoich obowiązków w zakresie monitorowania sytuacji na morzu i przeprowadzając stałe patrole akwenów podlegających zwierzchnictwu lub jurysdykcji państwa, aby zapewnić, że nie będą prowadzone żadne szkodliwe działania dla kraju. Jednocześnie stanowią wizytówkę Portugalii i chronią jej interesy. Z racji na to, że działania te odbyły się w okresie świątecznym, przypomina to o ważnej roli służby także w tym okresie. Również w polskiej Marynarce Wojennej trwa służba dyżurna w tym czasie i również musi być gotowa do działań w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej i domeny morskiej. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.