• <
PZT_1100x200_gif_2020

Rosja i Chiny odnoszą korzyści z kryzysu na Kanale Sueskim

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rosja i Chiny odnoszą korzyści z kryzysu na Kanale Sueskim
Rosja i Chiny odnoszą korzyści z kryzysu na Kanale Sueskim - GospodarkaMorska.pl
fot. pixabay

ac

03.04.2021 Źródło: własne

Incydent z kontenerowcem Ever Given na Kanale Sueskim pozwolił Rosji i Chinom skuteczniej promować swoje szlaki handlowe, a także rzucić wyzwanie amerykańskiemu modelowi globalizacji - powiedział w środę francuski dziennikarz i pisarz Francois Lenglet, który specjalizuje się w kwestiach gospodarczych.

- Zaraz po wypadku Rosja zaproponowała alternatywną trasę między Wschodem a Europą, która jest o 5000 km krótsza niż przez Kanał Sueski. Chiny zrobiły to samo ze swoim Polarnym Jedwabnym Szlakiem - twierdzi gazeta Figaro, cytując Lengleta.

Francuski dziennikarz podkreślił, że umiejętność tworzenia i kontrolowania szlaków handlowych zawsze była uważana za narzędzie władzy. Ponadto przypomniał, że Kanał Sueski został zbudowany przez Europejczyków, w tym Francuzów. Lenglet zauważył, że Wielka Brytania była odpowiedzialna za jego ochronę po I wojnie światowej. „I ostatecznie ustępuje miejsca nowemu światowemu przywódcy, Stanom Zjednoczonym, które kontrolowały szlaki handlowe przez cały XX wiek” - powiedział Lenglet.

- Dziś dominacja Stanów Zjednoczonych jest kwestionowana przez Chiny i Rosję, które chcą zaoferować własny model globalizacji ze swoimi szlakami [handlowymi] - podsumował dziennikarz.

Incydent na Kanale Sueskim

23 marca jeden z największych kontenerowców na świecie, Ever Given, pływający pod banderą Panamy, osiadł na mieliźnie. Statek o wyporności 220 000 ton i długości 400 metrów całkowicie zablokował żeglugę po kanale. W rezultacie około 400 statków ustawiło się w kolejce do przejścia. Statek został uwolniony w poniedziałek.

Kanał Sueski obsługuje 12% światowego ruchu towarowego i jest jednym z najbardziej ruchliwych dróg wodnych dla przesyłek tankowców na świecie. Przepływa przez nią aż 8% statków przewożących skroplony gaz. W sumie około 19 000 statków korzysta z kanału rocznie lub ponad 50 dziennie.

Rosyjskie Ministerstwo Energetyki po incydencie na Kanale Sueskim poinformowało, że Północny Szlak Morski ma duży potencjał przesyłu. Zauważyli także, że spodziewają się dalszego wzrostu ruchu na tej trasie. Ministerstwo przypomniało, że Rosja ma wyjątkowe położenie geograficzne, które daje jej „naturalną przewagę na światowym rynku energii pod względem dostępu do głównych rynków konsumenckich, a także szybkości dostaw paliw i towarów energetycznych”. Według Ministerstwa Energetyki Rosji w 2020 roku ruch towarowy na Północnej Drodze Morskiej przekroczył planowane wartości i osiągnął prawie 33 mln ton, w tym ponad 18 mln ton skroplonego gazu ziemnego.


Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28267,00 $ tona 1,68% 16 kwi
 Cynk 2853,00 $ tona 1,57% 16 kwi
 Aluminium 2308,00 $ tona -0,86% 16 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.