Wąskie gardła w łańcuchu dostaw na światowym rynku żeglugi, zwiększają krótkoterminową presję na inflację – wynika z raportu opublikowanego w czwartek przez Fitch Ratings.
Silnie odradzający się globalny popyt odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na elektronikę i inne dobra ze strony konsumentów, którzy w dobie pandemii COVID-19 coraz częściej pracują z domu, oraz uwydatnia równie zaskakująco odporne inwestycje sektora prywatnego w USA, oraz ożywienie w Chinach - jak podaje w raporcie agencja ratingowa Fitch.
Stopa światowego handlu, poprawiła się szybciej niż oczekiwano, ale w połączeniu z „dyslokacjami” w sektorze żeglugi kontenerowej w wyniku pandemii, koszty transportu morskiego znacznie wzrosły od listopada ubiegłego roku.
Na niektórych trasach stawki za czarter kontenerowców wzrosły czterokrotnie, a niedawne tymczasowe zamknięcie Kanału Sueskiego jeszcze bardziej wpłynęło na zaburzenia globalnego łańcucha dostaw. „Spodziewamy się, że wąskie gardła w dostawach znikną w drugiej połowie roku.
Podstawowe stopy inflacji w sektorach usług i wzrost płac pozostają nadal niskie, zarówno w Europie jak i w USA. Niemniej jednak krótkoterminowa presja na wzrost cen jest znacząca i ma nadal tendencję zwyżkową.
Dane dotyczące bilansu płatniczego pokazują, że koszt usług transportu towarowego wyniósł 32 mld USD w USA w 2020 r. (0,2% PKB) i 51 mld EUR w UE27 w 2019 r. (0,4%)”- podaje Fitch.
„NIE” dla ochrony polskiej morskiej energetyki wiatrowej
Kanada i Polska współpracują, aby przeszkolić ukraińskich żołnierzy i budować morskie farmy wiatrowe
O finansach na VI Forum Wizji Rozwoju
Afera w Finlandii. Inżynier skopiował plany największego wycieczkowca świata
Program "Opłaty Krajowej" powodem sporu między Polskim Związkiem Wędkarskim a Wodami Polskimi
30 lat Agencji Rozwoju Pomorza. Przybliżanie światowych rynków pomorskim przedsiębiorcom