• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

COVID-19 i blokada Kanału Sueskiego znacząco wpływają na łancuch dostaw i wzrost inflacji

zk

02.04.2021 16:21 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska COVID-19 i blokada Kanału Sueskiego znacząco wpływają na łancuch dostaw i wzrost inflacji

Partnerzy portalu

COVID-19 i blokada Kanału Sueskiego znacząco wpływają na łancuch dostaw i wzrost inflacji  - GospodarkaMorska.pl
Pixabay

Wąskie gardła w łańcuchu dostaw na światowym rynku żeglugi, zwiększają krótkoterminową presję na inflację – wynika z raportu opublikowanego w czwartek przez Fitch Ratings.

Silnie odradzający się globalny popyt odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na elektronikę i inne dobra ze strony konsumentów, którzy w dobie pandemii COVID-19 coraz częściej pracują z domu, oraz uwydatnia równie zaskakująco odporne inwestycje sektora prywatnego w USA, oraz ożywienie w Chinach - jak podaje w raporcie agencja ratingowa Fitch. 

Stopa światowego handlu, poprawiła się szybciej niż oczekiwano, ale w połączeniu z „dyslokacjami” w sektorze żeglugi kontenerowej w wyniku pandemii, koszty transportu morskiego znacznie wzrosły od listopada ubiegłego roku.

Na niektórych trasach stawki za czarter kontenerowców wzrosły czterokrotnie, a niedawne tymczasowe zamknięcie Kanału Sueskiego jeszcze bardziej wpłynęło na zaburzenia globalnego łańcucha dostaw.  „Spodziewamy się, że wąskie gardła w dostawach znikną w drugiej połowie roku.

Podstawowe stopy inflacji w sektorach usług i wzrost płac pozostają nadal niskie, zarówno w Europie jak i w USA. Niemniej jednak krótkoterminowa presja na wzrost cen jest znacząca i ma nadal tendencję zwyżkową.

Dane dotyczące bilansu płatniczego pokazują, że koszt usług transportu towarowego wyniósł 32 mld USD w USA w 2020 r. (0,2% PKB) i 51 mld EUR w UE27 w 2019 r. (0,4%)”- podaje Fitch.


Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.