Wąskie gardła w łańcuchu dostaw na światowym rynku żeglugi, zwiększają krótkoterminową presję na inflację – wynika z raportu opublikowanego w czwartek przez Fitch Ratings.
Silnie odradzający się globalny popyt odzwierciedla rosnące zapotrzebowanie na elektronikę i inne dobra ze strony konsumentów, którzy w dobie pandemii COVID-19 coraz częściej pracują z domu, oraz uwydatnia równie zaskakująco odporne inwestycje sektora prywatnego w USA, oraz ożywienie w Chinach - jak podaje w raporcie agencja ratingowa Fitch.
Stopa światowego handlu, poprawiła się szybciej niż oczekiwano, ale w połączeniu z „dyslokacjami” w sektorze żeglugi kontenerowej w wyniku pandemii, koszty transportu morskiego znacznie wzrosły od listopada ubiegłego roku.
Na niektórych trasach stawki za czarter kontenerowców wzrosły czterokrotnie, a niedawne tymczasowe zamknięcie Kanału Sueskiego jeszcze bardziej wpłynęło na zaburzenia globalnego łańcucha dostaw. „Spodziewamy się, że wąskie gardła w dostawach znikną w drugiej połowie roku.
Podstawowe stopy inflacji w sektorach usług i wzrost płac pozostają nadal niskie, zarówno w Europie jak i w USA. Niemniej jednak krótkoterminowa presja na wzrost cen jest znacząca i ma nadal tendencję zwyżkową.
Dane dotyczące bilansu płatniczego pokazują, że koszt usług transportu towarowego wyniósł 32 mld USD w USA w 2020 r. (0,2% PKB) i 51 mld EUR w UE27 w 2019 r. (0,4%)”- podaje Fitch.
Hapag-Lloyd i IKEA współpracują na rzecz czystszej żeglugi
Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej