• <
PZT_1100x200_gif_2020

Przewoźnicy oceaniczny będą mieli szansę na przerwanie cyklu wzlotów i upadków

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Przewoźnicy oceaniczny będą mieli szansę na przerwanie cyklu wzlotów i upadków
Przewoźnicy oceaniczny będą mieli szansę na przerwanie cyklu wzlotów i upadków - GospodarkaMorska.pl
fot. Maersk

PMK

12.03.2021 Źródło: własne

Przewoźnicy oceaniczni korzystają z nagłego wzrostu rentowności, dzięki wyższemu popytowi i zawyżonym stawkom frachtowym. To dla nich unikatowa okazja, by wyrwać się z cyklu ciągłych wzlotów i upadków.

Według raportu Container Shipping Outlook 2021 sporządzonego przez AlixPartners: „podstawy, które pomogłyby w oderwaniu się od tego cyklu, są już gotowe". Dodatkowo „branża transportu kontenerowego stoi u progu nowej ery zrównoważonej rentowności.”

- Obecna sytuacja na rynku kontenerowym to owoc wielu przypadkowych rzeczy, które wydarzyły się w tym samym czasie. By wydostać się z cyklu potrzeba będzie więcej takich wydarzeń, ale większość z nich jest pod kontrolą przewoźników. Przykładowo w ich mocy jest utrzymanie linii cenowej i oportunistyczne dążenie do konsolidacji branży poprzez fuzje, przejęcia i likwidacje – czytamy w raporcie.

Przewoźnicy będą więc musieli utrzymać obecną dyscyplinę w zakresie stawek frachtowych, powstrzymać się od zamawiania nowych jednostek i mieć zdrowe zaplecze finansowe, by móc skorzystać z ewentualnych okazji inwestycyjnych.

AlixPartners przewiduje, że zakończenie lockdownu w Stanach i Europie spowoduje ostatecznie przesunięcie wydatków z towarów na usługi. To złagodzenie rynków wywrze presję na spadki na rekordowo wysokich poziomach kursu - ale pytanie brzmi, jak duże one będą?

Jednak ostatnie dane dotyczące kontraktów długoterminowych sugerują, że przewoźnikom udaje się zablokować znaczną część krótkoterminowych podwyżek cen rynkowych, co pomoże im odizolować się od zmienności rynku.

Przewoźnicy zdają się być pewni tego, że utrzymają tak wysokie stawki do końca roku, biorąc pod uwagę ich wysoką aktywność na rynku wtórnym statków i ich chęć coraz dłuższego czarteru tonażu.

- W poprzednich cyklach branża agresywnie zwiększała moce produkcyjne, a gdy popyt wysychał, tworzyła się nadwyżka podaży, która dołowała rynek przez kilka lat - zauważa raport AlixPartners, dodając, że dla kontrastu w obecnym cyklu branża już zmniejsza tonaż floty.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28060,00 $ tona 1,15% 9 kwi
 Cynk 2807,00 $ tona -0,71% 9 kwi
 Aluminium 2250,00 $ tona -0,75% 9 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.