• <

Projekt Portu Zewnętrznego ekonomicznie uzasadniony. Budowa już w 2024 roku? (wideo)

Strona główna Projekt Portu Zewnętrznego ekonomicznie uzasadniony. Budowa już w 2024 roku? (wideo)
Projekt Portu Zewnętrznego ekonomicznie uzasadniony. Budowa już w 2024 roku? (wideo) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Drugiego dnia III edycji Forum Wizja Rozwoju, odbywającego się na terenie Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, zorganizowana została konferencja i debata dotycząca Portu Zewnętrznego w Gdyni. Niezależni eksperci ocenili efektywność inwestycji a władze ZMPG poinformowały, iż już na przełomie września i października tego roku wystąpią o pozwolenie środowiskowe na budowę.

"Port Gdynia już za dwa lata będzie obchodził swoje stulecie. Mamy nadzieję, że do tego momentu będziemy portem o zdecydowanie lepszych parametrach nawigacyjnych, być może zacznie się już budowa Portu Zewnętrznego. Myślę, że w najbliższej przyszłości, pokażemy światu swoje zupełnie inne, nowe oblicze" - powiedział Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

O zaawansowaniu prac nad projektem Portu Zewnętrznego świadczyć może deklaracja, iż już na przełomie września i października Zarząd Morskiego Portu Gdynia wystąpi o pozwolenie środowiskowe na budowę.

"Mamy zaawansowane badania środowiskowe, które są najdłuższym i najtrudniejszym etapem przed tym, aby wbić przysłowiową pierwszą łopatę w ziemię, choć w naszym przypadku należy mówić raczej o dnie wody. Jesteśmy po ocenie efektywności, która wykazała, że projekt Portu Zewnętrznego jest ekonomicznie uzasadniony. Projekt będzie realizowany w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego" - wyjaśnił na wczorajszej konferencji prasowej dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą ZMPG, Maciej Krzesiński.

"Budowa Portu Zewnętrznego to nasz główny projekt doskonale wpisujący się w założenia Forum Wizja Rozwoju. To właśnie wizja, która przybiera coraz wyraźniejsze kształty. To dla nas jednocześnie nowe otwarcie, które nazywamy Portem 2.0. a jednocześnie największy postęp od momentu samego powstania Portu Gdynia." - dodaje Maciej Bąk, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

W listopadzie ub. roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju jako doradcę transakcyjnego przy projekcie budowy Portu Zewnętrznego wybrał ofertę złożoną przez konsorcjum wykonawców: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka i Wyg International.

"Zakończył się etap kluczowy. To kamień milowy, bo od niego były uzależnione, następne fazy tego projektu. Jest zainteresowanie partnerów prywatnych – podczas tego etapu prac badaliśmy też popyt. Ponadto, prowadzone badania rynkowe wykazały, że jest popyt na rynku, jeżeli chodzi o liczbę kontenerów. Na przełomie września i października powinniśmy mieć zamknięty raport środowiskowy i składać wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Równolegle, prawdopodobnie we wrześniu chcemy rozpocząć nabór na konkretnych partnerów prywatnych do realizacji tej inwestycji" - zapowiedział Krzesiński.

Port Zewnętrzny w Gdyni to prawie 2,5 km nowych nabrzeży. "To jest blisko podwojenie powierzchni dzisiejszego portu" - podkreślił Krzesiński.

Jak oceniła Karolina A. Krośnicka, profesor w Katedrze Urbanistyki i Planowania Przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej: "Bez wątpienia inwestycja ta będzie miała wpływ na miasto. Warto pamiętać, że historia Gdyni i portu jest nieodłączna. Dotychczasowe plany zagospodarowania przestrzennego stają się w pewnym stopniu nieaktualne i myślę, że to bardzo dobry moment aby władze portu i miasta dopracowały kształt nowej wizji rozwoju dla tego obszaru".

Podczas debaty, Port Gdynia został uhonorowany przez Ogólnopolską Federację Przedsiębiorców i Pracodawców - Przedsiębiorcy.pl nagrodą Orły Polskiej Przedsiębiorczości, natomiast prezes Portu Gdynia - Adam Meller otrzymał tytuł "Zasłużony dla Polskiej Przedsiębiorczości".

Jak skomentował Jacek Sadaj, Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.: "To dla nas szczególnie ważna nagroda gdyż docenia zasługi całego przedsiębiorstwa, zarówno zarządu jak i pracowników, którzy w swojej codziennej pracy przyczyniają się do tego, że port tętni życiem, realizowane są inwestycje, dbamy o infrastrukturę i rozwijamy się. Myślę, że doceniona została również perspektywa budowy Portu Zewnętrznego".

Honorowy patronat nad Forum Wizja Rozwoju objął premier Mateusz Morawiecki. Partnerem generalnym wydarzenia jest PKN Orlen. Partnerami strategicznymi są: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Grupa Lotos i KGHM Polska Miedź. Partnerem głównym był Totalizator Sportowy, a partnerami plus - Węglokoks i PKO Bank Polski. Partnerami wydarzenia byli też: Agencja Rozwoju Przemysłu, Fundacja Promocji Rozwoju, Gas Storage Poland, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, PARP oraz SAP Polska.

Partnerami merytorycznymi wydarzenia były: minister rodziny, pracy i polityki społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Klimatu oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Surowce

 Ropa brent 47,88 $ baryłka  0,27% 03:55
 Cyna 18681,00 $ tona -0,74% 24 lis
 Cynk 2745,00 $ tona -0,40% 24 lis
 Aluminium 1964,00 $ tona -0,25% 24 lis
 Pallad 2397,00 $ uncja  0,55% 03:48
 Platyna 962,35 $ uncja  -0,78% 03:55
 Srebro 23,17 $ uncja  -0,60% 03:55
 Złoto 1805,40 $ uncja  -0,17% 03:55

Dziękujemy za wysłane grafiki.