Wojewoda podlaski wydał w poniedziałek pozwolenie na budowę ok. 6-kilometrowego odcinka linii kolejowej "stacja Białystok" - międzynarodowej linii E75 Rail Baltica. To przedostatnie pozwolenie z całego podlaskiego odcinka tej trasy z Czyżewa do Białegostoku.
Dobiegają końca wszystkie procedury pozwoleniowe ws. tego odcinka Rail Baltica.
Odcinek, w ramach którego będzie przebudowana stacja kolejowa Białystok, ma 6 km długości.
"Mówimy +stacja+, choć myślimy o odcinku 6-kilometrowym, który przebiega przez obszar naszego miasta (Białegostoku - PAP), choć główne prace będą skupione wokół dworca i o tym trzeba pamiętać" - mówił wojewoda Bohdan Paszkowski. Przypomniał, że w ostatnich tygodniach oddano do użytku zmodernizowany budynek dworca PKP w Białymstoku. Teraz będzie modernizowana stacja kolejowa Białystok; zaplanowano przebudowę peronów, wprowadzenie podziemnej komunikacji dla pieszych. Będzie też przebudowana cała infrastruktura techniczna związana ze sterowaniem ruchem.
Prace obejmą przebudowę podtorza i układu torowego. Cała geometria torów będzie dostosowana do tego, by po modernizacji pociągi pasażerskie mogły jeździć z prędkością 200 km/h, a towarowe 160 km/h. Zanim to jednak nastąpi, trzeba przebudować wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na bezkolizyjne. Podlaski Urząd Wojewódzki podkreśla, że wykonanie bezkolizyjnych przejazdów będzie się odbywać na podstawie odrębnych pozwoleń na budowę.
Inwestycja przewiduje rozbiórkę starych i budowę nowych peronów na stacji kolejowej Białystok. Kładki dla pieszych nad torami zostaną zdemontowane; ruch pieszych będzie się odbywał pod torami z wyjściami na zadaszone perony.
Będzie zdemontowana stacja Białystok Wiadukt i stary wiadukt będzie zastąpiony nowym. Powstanie nowa stacja Białystok Zielone Wzgórza. Będzie rozebrany wiadukt i powstanie nowe przejście pod torami pomiędzy ulicami Zielonogórską i Starosielce.
Wydane pozwolenie dopuszcza również budowę tunelu od strony ulicy Bohaterów Monte Cassino w stronę ulicy Kolejowej na potrzeby ruchu pieszo-rowerowego.
Budowa podlaskiego odcinka Rail Baltica zaczęła się we wrześniu od strony Czyżewa (na trasie Warszawa-Białystok). Inwestorem jest PKP PLK SA. Mazowieckie odcinki Rail Baltica zmodernizowano w poprzednich latach. Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować 3,5 mld zł; z tego 3 mld pochodzi z UE z programu CEF - Łącząc Europę.
PKP PLK informowały wcześniej, że inwestycja ma być gotowa w 2024 r. Według zapowiedzi, po zakończeniu prac podróż koleją z Białegostoku do Warszawy będzie trwać krócej niż półtorej godziny.
Turcja ogłasza blokadę handlową z Izraelem
Iran będzie korzystał z portów morskich na Kubie
Elektryczny holownik Damen: dwa holowania na jednym ładowaniu, bateria pełna w 2 godziny
Burmistrz Hamburga do portowców: nie wikłajcie się w przemyt narkotyków
Duński port ze zgodą na pogłębienie, bliżej do stania się bazą NATO
Do prokuratury w Szczecinie wpłynęło zawiadomienie dot. nieprawidłowości w zarządzie portów