• <
CHIPOLBROK_TOP

Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Azja, cz. 2 (foto)

Strona główna Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Azja, cz. 2 (foto)
Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Azja, cz. 2 (foto) - GospodarkaMorska.pl

PMK

15.04.2017 Źródło: własne

Wraz z rozwojem popularności przewozu drobnicy w kontenerach na świecie pojawiło się mnóstwo terminali przeznaczonych tylko do obsługi tych ładunków. Na koniec naszego cyklu przyjrzymy się drugiej piątce światowych liderów z Azji. Przez ostatnie 20 lat to porty z tego regionu stały się największymi centrami przeładunku kontenerów, dzięki szybkiemu rozwojowi azjatyckich tygrysów.

Port Busan (Korea Południowa)


Port w Busan był pierwszym portem międzynarodowym w Korei Południowej. Port ten obsługuje prawie 40% całkowitego wolumenu ładunków morskich, 80% ładunków kontenerowych i 42% krajowej produkcji rybnej. Port obsługuje prawie 130 statków na co dzień.

W 2016 roku łączna ilość ładunków wyładowanych i załadowanych wyniosła 19,7 mln TEU. Najbardziej dominującym kontenerowym ładunkiem obsługiwanym przez Port w Busan są wyroby tekstylne (82 miliony ton w 2007 roku). Inne duże ładunki obejmowały: elektronikę (19,2 miliona ton), tworzywa sztuczne i kauczuk (17,5 miliona ton), stal (10,7 miliona ton), produkty chemiczne (10,5 miliona ton), przetwory spożywcze (9,4 miliona ton ), produkty naftowe (7,9 mln ton), produkty niemetaliczne (6,2 mln ton), samochody i części samochodowe (5,6 mln ton), produkty zwierzęce i warzywne (4,6 mln ton), drewno i towary z drewna (3 mln ton).

Port Qingdao (Chiny)

Port Qingdao jest czwartym co do wielkości portem kontenerowym w Chinach. Obsługuje 600 połączeń, głównie w Chinach, innych krajach Azji, a także w Europie (m.in. Antwerpia i Rotterdam).W 2007 roku przepustowość kontenerów przekroczyła tam 9 mln TEU, co pozwoliło Qingdao dołączyć do dziesięciu najlepszych portów kontenerowych na świecie. Obecnie port znajduje się na 7 miejscu z przeładunkami 18,94 mln TEU.

W ostatnich latach port zawiązał wiele porozumień z członkami branż morskiej. By rozwinąć swoją sieć transshipmentu port podpisał w zeszłym roku strategiczne porozumienie z Cosco Shipping Ports. Co ciekawe, przedstawiciele Zarządu Portu Morskiego Gdańsk również podpisali memorandum o współpracy z portem Qingdao.

- Chcemy rozwijać się globalnie, a Port Gdańsk to dla nas strategiczne miejsce w tej części Europy, naturalny cel na naszej mapie rozwoju – zadeklarował w czerwcu, kiedy doszło do porozumienia, Zheng Minghui, przewodniczący Grupy Port Qingdao. - Daje nam dodatkowo możliwość połączenia z krajami w głębi kontynentu.

Port Guangzhou (Chiny)


Ten port morski jest głównym portem morskim w mieście Guangzhou, w prowincji Guangdong, w południowych Chinach. Port jest obsługiwany przez państwową firmę Guangzhou Port Group Co Ltd. Port służy również jako ważny ośrodek transportowy Delty Rzeki Perłowej, jest także węzłem komunikacyjnym dla przemysłu zlokalizowanego w sąsiednich prowincjach: Guangxi, Yunnan, Guizhou, Syczuan, Hunan, Hubei i Jiangxi.

Odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce. Port obsługuje załadunki i wyładunki, składowanie, transport kontenerów. Port obsługuje transporty m.in: ropy naftowej, węgla, zboża, nawozów sztucznych, stali, rudy i samochodów. Współpracuje z ponad 300 portami w ponad 80 krajach na całym świecie. Port zawiera w sobie również dawny port Huangpu. Przeładunki rok temu wyniosły tam 18,92 mln TEU.

Port Jebel Ali (ZEA)

Port Jebel Ali położony jest na północno-zachodnim wybrzeżu Zjednoczonych Emiratów Arabskich w emiracie Dubaju. To największy sztuczny port na świecie. Wraz ze strefą wolnego handlu utworzoną w okolicy jest jednym z największych kompleksów przemysłowych Środkowego Wschodu. W zeszłym roku przeładowano tam 18,5 mln TEU.
Kanał wejściowy i basen zewnętrzny są pogłębione do 17 metrów. Port może przyjąć statki o nośności do 545 tysięcy ton i maksymalnej długości 414 metrów. Przeładunki kontenerów odbywają się w terminalu kontenerowym Megamax, który jest położony przy wschodnim falochronie. Nabrzeże ma długość 1200 metrów.

Port Tianjin (Chiny)

Port Tianjin (znany również jako Tanggu) to jeden z głównych portów i ośrodków przemysłowych w Chinach. Oddalony jest o 120 km na wschód od Pekinu, zamieszkuje go ok. 7,5 mln ludzi.

Rozwój portu w ostatnich dwóch dekadach był ogromny. W 1993 r. port obsłużył 490 000 TUE, a w 2016 było to już 14,5 mln TEU.
Port współpracuje z ponad 600 portami w 180 krajach i terytoriach na całym świecie. Jest obsługiwany przez ok. 115 regularnych linii kontenerowych, prowadzony przez 60 firm żeglugowych.

W 2015 roku w mieście powstała jedna z trzech eksperymentalnych stref wolnego handlu. Celem długofalowym jest budowa kolejnych stref do 2020 r. O porcie Tianjin głośno było także 12 sierpnia tego samego roku, gdy w strefie przemysłowej miała miejsce ogromna eksplozja, wybuchły niebezpieczne materiały. W wyniku odniesionych ran zmarło 173 osób a 797 zostało rannych.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31709,00 $ tona -3,03% 18 cze
 Cynk 2873,00 $ tona -3,00% 18 cze
 Aluminium 2374,00 $ tona -2,18% 18 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.