• <
PZT_1100x200_gif_2020

Rada Społeczna ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpoczęła pracę

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rada Społeczna ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpoczęła pracę
Rada Społeczna ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpoczęła pracę - GospodarkaMorska.pl

pc

26.06.2019 Źródło: PAP

Robert Pindora z gminy Baranów został przewodniczącym Rady Społecznej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, a Artur Konarski z Wiskitek i Tomasz Tondera z Teresina wiceprzewodniczącymi - poinformowała spółka CPK. Rada ma m.in. doradzać w procesie przejmowania nieruchomości pod budowę CPK.

We wtorek odbyło się pierwsze, inauguracyjne spotkanie Rady Społecznej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. W jego trakcie wybrano Roberta Pindora z gminy Baranów na przewodniczącego Rady oraz dwóch wiceprzewodniczących: Artura Konarskiego z Wiskitek i Tomasza Tondera z Teresina.

"Przewodniczący Rady jest odpowiedzialny m.in. za przygotowanie listy spraw do omówienia podczas jej posiedzeń z uwzględnieniem propozycji jej członków i koordynatora" - poinformowano we wtorkowym komunikacie.

Spółka przekazała, że zgodnie z regulaminem Rady Społecznej, inauguracyjne posiedzenie zwołali wójtowie Baranowa, Teresina i Wiskitek. Pod koniec maja radni z tych gmin wybrali 15-osobowy skład Rady. Rada Gminy Baranów wskazała swoich przedstawicieli 28 marca, Wiskitki - 20 maja, a Teresin – 23 maja.

"Chciałbym w maksymalny, możliwy sposób pogodzić planowaną inwestycję z interesem mieszkańców. Oczywiście, o tym nie jesteśmy w stanie rozstrzygać zza biurka w Warszawie, dlatego Rada Społeczna będzie pełnić tak istotną rolę. Zamierzam dołożyć najwyższych starań, żeby proces inwestycyjny został przeprowadzony z poszanowaniem dla mieszkańców" - powiedział cytowany w komunikacie pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Jak dodał, Rada na pierwszym spotkaniu ustaliła priorytety swoich działań. Zgodnie z nimi będzie m.in. doradzać spółce w sprawach związanych z pozyskiwaniem nieruchomości, przedstawiając swoje rekomendacje dotyczące sposobu prowadzenia ich wykupu.

"Jestem przekonany, że współpraca z Radą pozwoli nam zaplanować działania z tym związane w sposób uwzględniający oczekiwania mieszkańców. Liczymy na głos Rady także w sprawie spodziewanych kierunków rozwoju gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Efektem tej współpracy będzie opracowanie przez spółkę programu społecznej odpowiedzialności biznesu, którego bezpośrednimi beneficjentami będą tutejsi mieszkańcy" - powiedział pełniący obowiązki prezesa w spółce CPK Piotr Malepszak.

Rolę koordynatora Rady Społecznej, wyznaczonego przez pełnomocnika rządu ds. CPK i zarząd spółki celowej, pełni Rafał Garpiel. Koordynator uczestniczy w posiedzeniach Rady, odpowiadając za wymianę informacji między Radą, pełnomocnikiem rządu ds. CPK i spółką.

Spółka przekazała, że Rada Społeczna będzie doradzać pełnomocnikowi rządu ds. CPK i spółce celowej CPK "w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych".

"Inwestycja wymaga nabycia na rzecz Skarbu Państwa gruntów znajdujących się obecnie w rękach prywatnych. W ramach przygotowań do budowy spółka CPK zakłada prowadzenie negocjacji z właścicielami, które będzie możliwe po precyzyjnym określeniu granic inwestycji" - czytamy.

Spółka przekazała, że na potrzeby CPK w trwają prace "nad zabezpieczeniem w zasobach Skarbu Państwa nieruchomości zamiennych różnych typów odpowiadających potrzebom mieszkańców terenu inwestycji". "Trwa identyfikacja i analiza nieruchomości pod katem przydatności jako gruntów zamiennych. Pod uwagę brane są działki zarządzane m.in. przez Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości" - napisano.

Jak wynika z szacunków Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w gałęziach gospodarki powiązanych z inwestycją.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln pasażerów. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27480,00 $ tona -1,45% 13 kwi
 Cynk 2754,00 $ tona -0,18% 13 kwi
 Aluminium 2278,00 $ tona 1,06% 13 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.