• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Port Gdańsk w Singapurze zapowiada inwestycję na międzynarodową skalę

mb

29.10.2019 19:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk w Singapurze zapowiada inwestycję na międzynarodową skalę
Port Gdańsk w Singapurze zapowiada inwestycję na międzynarodową skalę - GospodarkaMorska.pl

Port Gdańsk przewodniczy polskiej delegacji podczas wizyty wysokiego szczebla z okazji 50-tej rocznicy ustanowienia stosunków dyplomatycznych między Polską, a Singapurem. Celem wizyty jest budowanie dwustronnych relacji handlowych między krajami i omówienie ogromnej inwestycji w Porcie Centralnym opartej na partnerstwie publiczno-prywatnym o wartości 3,1 mld dolarów.

Delegacja jest organizowana wspólnie z PSA International, globalną grupą portową z Singapuru, która w maju tego roku nabyła udziały w DCT Gdańsk, największym terminalu kontenerowym w Polsce. Pozostałymi udziałowcami są Polski Fundusz Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund.

Polskę reprentują Minister Gospodarki i Żeglugi Morskiej Marek Gróbarczyk, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke oraz przedstawiciele DCT Gdańsk, LOT Cargo, Maersk, Lotos Oil, Remontowa Shipbuilding, Nava, Phoenix Polska, Invest in Pomerania i OEX24.

Podczas konferencji "Singapore Maritime and Business Mixer" przedstawiony i omówiony został największy portowy projekt inwestycyjny w Europie. Plan oparty na PPP dotyczy budowy 19 km nabrzeży użytkowych dla dziewięciu terminali i 8,5 km falochronów. Marcin Osowski Viceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Infrastruktury zapowiada, że będą to terminale kontenerowe, pasażerskie, gazowe i operacyjne dla jednostek wojskowych i administracji morskiej. Szacuje, że łączny wolumen przeładunku ładunków wzrośnie przez 10 lat do 100 mln ton rocznie co sprawi, że Port Gdańsk stanie się największym centrum logistycznym w Europie Wschodniej.

"Głównym celem Portu Gdańsk jest przedstawienie propozycji "bramy do Bałtyku" na rynki azjatyckie dla armatorów, przewoźników i eksporterów. W grę wchodzi wymiana towarowa między 120 milonami konsumentów" - zapowiada Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke. "Mamy nieograniczony dostęp do morza przez cały rok i udowadniamy naszą wiarygodność jako partnera handlowego. Świadczą o tym regularne transakcje m.in z Ocean Alliance czy 2M. Oferujemy również połączenia bliskiego zasięgu do kluczowych odbiorców w Skandynawii i Wielkiej Brytanii jak Maersk, MSC, CMA, COSCO i wiele innych - dodaje".

Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem w Europie. W 2018 roku był niekwestionowanym liderem przeładunków - wskaźnik wyniósł 49,1 mln towarów. Oznaczało to wzrost o blisko 21% w stosunku do roku ubiegłego. Była to najwyższa dynamika wzrostu w Europie. Tendencja na rok 2019 jest również optymistyczna. Wysoki wynik w 2018 roku osiągnął również terminal DCT Gdańsk, który ma duży udział w wysokich wynikach portu. Na jego nabrzeżach obsłużono wówczas niemal 2 mln kontenerów o długości 20 stóp.

Należy podkreślić także strategiczny punkt portu dla firm azjatyckich. Port Gdańsk jest w chwili obecnej jedynym portem na Bałtyku, który może obsługiwać bezpośrednie połączenia z Azji oraz największe na świecie kontenerowce np. MSC Gulsun. Przez Polske przewoźnicy mają również otwartą drogę do rynków Europy Południowej poprzez infrastrukture kolejową i drogową Korytarza Bałtyk-Adriatyk i kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

Wizyta dwustronna między Polską i Singapurem ma również na celu kreowanie wizerunku naszego państwa jako lidera branży morskiej w regionie. Podczas konferencji zaprezentowana zostanie szeroka gama polskich firm z branży logistyki, offshore, lotnictwa, energetyki i nowych technologii.

Polska jest obecnie siódmą co do wielkości gospodarką w Unii Europejskiej biorąc pod uwagę całkowite PKB wynoszące 524 miliardów euro. W przypadku rozwoju polskich portów morskich duże znaczenie mają fundusze strukturalne w wysokości 208 mld euro przeznaczone na modernizacje w latach 2007–2020. W rezultacie nasze porty stały się bardziej wydajne, konkurencyjne i nowocześniejsze, a Polskę dostrzegają dalekowschodni partnerzy - staliśmy się ważnym partnerem handlowym w transakcjach morskich.

Delegacji z Singapuru przewodniczył przedstawicie holding PSA International - jednego z największych operatorów portowych na świecie. Koncern stworzył sieć morskich połączeń logistycznych między Singapurem, Tajlandią, Vietnamem, Indonezją, Indiami, Arabią Saudyjską, Chinami, Koreą Południową, Japonią, Belgią, Włochami, Portugalią, Turcją, Argentyną, Panamą i Kolumbią. Współpraca PSA International z Portem Gdańsk pozwoli na silną ekspansję usług logisycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35760,00 $ tona 0,25% 27 lip
 Cynk 2948,00 $ tona 0,07% 27 lip
 Aluminium 2497,00 $ tona -0,08% 27 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.