• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Odwoływanie rejsów może przynieść 9 mld dolarów zysku armatorom kontenerowym

PMK

22.06.2020 22:29 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Odwoływanie rejsów może przynieść 9 mld dolarów zysku armatorom kontenerowym

Partnerzy portalu

Odwoływanie rejsów może przynieść 9 mld dolarów zysku armatorom kontenerowym - GospodarkaMorska.pl

Pomimo znacznego spadku wolumenu transportowanych kontenerów w wyniku globalnej pandemii, przewoźnicy oceaniczni wciąż pozostają optymistyczni co do możliwości osiągnięcia zysku.

Sea-Intelligence, który zaledwie kilka tygodni temu przewidywał najgorszą roczną stratę dla przemysłu kontenerowego w wysokości 23 miliardów dolarów, powiedział, że na podstawie jego prognozy przewoźnicy mogą potencjalnie osiągnąć zysk „ponad 9 miliardów dolarów”.

Konsultant powiedział, że istnieją teraz dwa scenariusze, w zależności od dalszej dyscypliny przewoźników.

- Jeśli armatorzy utrzymają obecny poziom stawek, mogą osiągnąć zysk przekraczający 9 miliardów dolarów w 2020 roku - powiedział dyrektor generalny Sea-Intelligence, Alan Murphy.

Jednak Murphy dodał zastrzeżenie, że jeśli przewoźnicy zastosują swoje stare nawyki zdobywania udziału w rynku i pobudzania do rozpoczęcia wojny o stawki, „mogą stracić nawet 7 miliardów dolarów”.

Współzałożyciel Sea-Intelligence, Lars Jensen, skomentował dziś na swojej platformie LinkedIn, że dyscyplina cenowa jest „trudna do wprowadzenia dla tej branży, ponieważ przewoźnicy historycznie zawsze rozpoczynali wojnę cenową, gdy ich statków nie można napełnić do pełna”.

- Minęły już dwa i pół miesiące, a przewoźnicy nie tylko utrzymali poziomy stawek, ale znacznie je podnieśli, pomimo niewielkich ilości i gwałtownych cen paliw - powiedział Jensen.

Nowojorski doradca, założyciel Blue Alpha Capital, John McCown, określił zmienione perspektywy przewoźników jako „wyjątkowo zaskakujące”.

McCown, który w tym roku przewidział skumulowaną „najgorszą stratę w wysokości 15,9 mld $” dla branży żeglugi liniowej, powiedział, że nowo odkryta dyscyplina przewoźników była „odejściem od dziesięcioleci historii”.

- Tylko czas pokaże, czy jest to trwała zmiana w DNA branży czy chwilowa tendencja - powiedział.

W zeszłym tygodniu Maersk podążył za Hapag-Lloyd i CMA CGM z zaktualizowanymi prognozami dotyczącymi lepszych niż oczekiwano wyników w drugim kwartale.

Maersk skorygował spadek wolumenu sprzedaży w drugim kwartale z poprzednich prognoz w wysokości od -20% do -25% do poprawy -15% do -18%.

Niemniej jednak jest to nadal znaczny spadek liczby przewozów i bez agresywnej strategii odwoływania rejsów i dyscypliny cenowej, która byłaby utrzymywana w całej branży, normalnie można oczekiwać dużych strat dla liniowców.

Według piatkowego Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) stawka spot na szlaku z Azji do USA na zachodnim wybrzeżu wyniosłą 2 669 USD za kontener 40-stopowy, czyli o 93% więcej niż w zeszłym tygodniu.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.