PMK
Największy w Szwecji prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowo-elektrycznym, Tellus, niedługo rozpocznie służbę. Prom o długości 100 metrów, zbudowany i dostarczony przez stocznię Baltic Workboats, będzie w stanie przewieźć do 297 pasażerów i 80 samochodów na trasie o długości 1,8 km łączącej Uddevalla z Lysekil.
Prom należący do szwedzkiej administracji transportowej będzie działał głównie w trybie w pełni elektrycznym, co zbliży tę agencję rządową do osiągnięcia celu neutralności węglowej do 2045 roku.
Tellus będzie działać na jednej z najbardziej ruchliwych tras morskich Szwecji, przewożąc ponad 100 000 pojazdów miesięcznie. W ramach współpracy z Baltic Workboats, Danfoss Editron dostarczył elektryczny system napędowy dla tej jednostki.
Zainstalowane na promie akumulatory firmy Corvus mają łączną pojemność 949 kWh. Akumulatory są obecnie ładowane w nocy przez lądową stację ładującą, ale mogą też być ładowane przez silniki wysokoprężne w trakcie działania promu.
System kontroli Editron automatycznie nadzoruje zespół napędowy i zapewnia, że zużycie paliwa jest optymalne, nawet gdy prom nie działa wyłącznie w trybie elektrycznym. W trybie hybrydowym elektryczny prom będzie działał na pojedynczym agregacie, a reszta napędu będzie zasilana z baterii.
- Podobne promy działają już w Finlandii i Norwegii, więc cieszymy się, że Szwecja dołączyła do tych krajów. Elektryfikacja przemysłu morskiego jest tendencją, która będzie nadal rosnąć, ponieważ coraz więcej krajów wprowadza przepisy związane z ograniczaniem emisji w tym sektorze - skomentował Jani Hartikka, kierownik projektu w Danfoss Editron.
- Prom Tellus jest prawdziwym cudem techniki i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć na szwedzkich wodach więcej promów tego typu. Chcemy zwiększyć skalę elektryfikacji w przemyśle morskim i cieszymy się, że znaleźliśmy niezawodnego partnera w Danfoss Editron, który podziela tę samą wizję - powiedział Marek Müürisepp, inżynier elektryk w Baltic Workboats.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z dodania promu Tellus do naszej floty, co pokazuje, że bezemisyjne rozwiązania są równie wydajne, jak ich odpowiedniki z silnikami wysokoprężnymi. Naszym planem jest kontynuacja modernizacji naszych statków za pomocą hybrydowych systemów elektrycznych - dodał Peter Peterberg, koordynator ds. ochrony środowiska w Swedish Transport Administration.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek