• <
PZT_980x120_gif_2020

Mimo epidemii, w Chinach trwa budowa maszyny do drążenia tunelu w Świnoujściu

Strona główna Porty, logistyka Mimo epidemii, w Chinach trwa budowa maszyny do drążenia tunelu w Świnoujściu
Mimo epidemii, w Chinach trwa budowa maszyny do drążenia tunelu w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

ew

24.04.2020 Źródło: PAP

Panująca pandemia koronawirusa nie wpłynęła na trwającą w Chinach budowę maszyny, która wydrąży tunel między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu (Zachodniopomorskie).

Jak poinformowały w piątek służby prasowe świnoujskiego magistratu, w Chinach trwają prace przy budowie maszyny, która wydrąży tunel pod Świną. Mimo panującej pandemii koronawirusa chińska firma China Railway Engineering Group kontynuuje rozpoczęty w ubiegłym roku montaż i jest on już dalece zaawansowany – podano w komunikacie.

Gotowe są już silniki elektryczne maszyny, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Do wykonania pozostały: główny napęd, głowica tnąca oraz przednia i środkowa osłona.

Maszyna drążąca tunel będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej docelowa waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie ponad 2,7 tys. ton.

Drążenie tunelu ma się rozpocząć w pierwszej połowie przyszłego roku – wynika z informacji magistratu.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku 2019. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut i Energopol Szczecin.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 m; powstanie tam dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być gotowy do września 2022 r.

Źródło:
PAP
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,46 $ baryłka  0,26% 14:56
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2268,80 $ uncja  1,71% 14:55
 Platyna 1012,00 $ uncja  1,86% 14:56
 Srebro 28,18 $ uncja  4,06% 14:56
 Złoto 2056,85 $ uncja  0,82% 14:56

Dziękujemy za wysłane grafiki.