PMK
Grupa żeglugowa A.P. Moller-Maersk ostrzegła przed gwałtownym spadkiem transportu kontenerów z powodu pandemii koronawirusa, z powodu słabszej sprzedaży detalicznej i zmniejszonemu popytowi na produkcję samochodów.
Kryzys wytrącił równowagę w handlu kontenerami, ponieważ łańcuchy dostaw uległy nagłym zmianom, a działalność gospodarcza w Chinach i później na całym świecie została zakłócona.
Maersk, który odnotował w środę wzrost podstawowych zysków o 23%, spodziewa się, że globalny popyt na kontenery zmniejszy się w tym roku, po wcześniejszym prognozowaniu wzrostu od 1% do 3%.
- Oczekujemy, że wolumen transportu kontenerowego w drugim kwartale spadnie we wszystkich przedsiębiorstwach, być może nawet o 20–25% - powiedział dyrektor generalny, Soren Skou.
Pod koniec marca Maersk, który obsługuje jeden na pięć kontenerów wysyłanych drogą morską na całym świecie, wycofał ze służby prawie 10% swojej floty. Armator planuje wycofać więcej statków z eksploatacji, aby sprostać spowolnieniu w handlu kontenerami i zapobiec spadkowi stawek frachtowych.
Według Skou spadek sprzedaży detalicznej i produkcji motoryzacyjnej w Europie i Stanach Zjednoczonych był główną przyczyną spadku popytu na transport kontenerowy.
- Wielu naszych dużych klientów to detaliści lub dostawcy dla detalistów, więc odczuwamy ich problemy bardzo mocno - powiedział Skou.
Podczas gdy niektórzy detaliści, których dotyczyły zamknięcia, poprosili Maerska o opóźnienie wysyłki, inni, tacy jak Amazon, zwiększali wolumeny i prosili o jeszcze szybsze dostawy koleją lub transportem lotniczym.
Aby zaspokoić popyt na przesyłki e-commerce, na które ma wpływ zatrzymanie komercyjnego ruchu lotniczego, Maersk uruchomił nową usługę, w której ładuje małe paczki na kontenerowiec w Chinach i wysyła je do Los Angeles w celu dalszej dystrybucji.
Firma zawiesiła swoją całoroczną prognozę w marcu z powodu niepewności spowodowanej pandemią koronawirusa. Skou zakłada jednak, że działalność spadnie w drugim kwartale, po czym nastąpi relatywnie słaby trzeci kwartał i częściowe ożywienie w ostatnich trzech miesiącach roku.
Maersk odnotował zysk EBITDA w wysokości 1,52 miliarda USD, nieco powyżej prognozy firmy podanych w marcu. Największa na świecie firma zajmująca się wysyłką kontenerów odnotowała przychody w wysokości 9,57 miliarda USD.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?