ew
Nie lada gratka dla shipspotterów i miłośników statków. Dziś rano, do portu w Świnoujściu przybył charakterystyczny rotorowiec E-Ship 1. To jego pierwsza wizyta w naszym kraju.
E-Ship 1 służący do przewozu elementów turbin wiatrowych, oprócz klasycznego napędu dieslowsko-elektrycznego, jest wyposażony w 4 stalowe rotory Flettnera o wysokości 27 m i średnicy 4 m, które osiągają ciąg większy 10 do 14 razy niż żagiel o podobnej powierzchni. Dzięki temu zakłada się oszczędności zużycia paliwa od 30 do 40 procent przy prędkości 16 węzłów. Jest to obecnie standardowa prędkość statków handlowych.
E-Ship 1 jest pierwszym zbudowanym współcześnie statkiem, który nawiązuje do pierwszych rotorowców, które pojawiły się w latach 20. minionego stulecia w Niemczech.
Rotory Flettnera to wysokie cylindry umieszczane na otwartym pokładzie statku, obracające się wokół swojej pionowej osi. Wykorzystują tzw. efekt Magnusa. Kiedy wiatr napotyka na swojej drodze obracający się wirnik, powietrze przyspiesza po jego jednej stronie i zwalnia po przeciwnej. Różnica prędkości przepływu powietrza powoduje różnicę ciśnień, co z kolei skutkuje generowaniem siły nośnej, prostopadłej do kierunku przepływu wiatru.
Rotorowiec, który zawinął dziś do Świnoujścia został zbudowany przez firmę Enercon, częściowo w stoczni Lindenau w Kilonii. Pierwotnie zaplanowany czas dostawy to 2008 jednak ze względu na ogłoszoną wówczas upadłość stoczni Lindenau, statek został przeholowany do stoczni Cassens-Werft w Emden, gdzie ukończono budowę i przekazano go do eksploatacji.
E-Ship zacumował przy nabrzeżu Rozładunkowym w Basenie Atlantyckim. Opiekę agencyjną nad statkiem sprawuje Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej