• <
PZT_1100x200_gif_2020

CRIST i StoGda laureatami europejskiej nagrody CEMT 2018 za hybrydowy prom ELEKTRA (foto, wideo)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski CRIST i StoGda laureatami europejskiej nagrody CEMT 2018 za hybrydowy prom ELEKTRA (foto, wideo)
CRIST i StoGda laureatami europejskiej nagrody CEMT 2018 za hybrydowy prom ELEKTRA (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

pc

26.06.2019 Źródło: własne

Stocznia CRIST i biuro projektowe StoGda Ship Design & Engineering laureatami nagrody CEMT 2018 za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskich przemysłów morskich. Wyróżnienie przyznano za opracowanie projektu i wykonanie pierwszego w Unii Europejskiej w pełni wyposażonego promu pasażersko-samochodowego z napędem elektrycznym o nazwie ELEKTRA. Nagroda została wręczona we wtorek w Gdyni podczas drugiego dnia II Forum Wizja Rozwoju.

– Dla CRIST ta nagroda oznacza potwierdzenie naszych kompetencji i to, że jesteśmy zdecydowanym liderem na rynku budowy statków innowacyjnych, prototypowych, unikatowych. Dzięki partnerstwu, które powstało podczas tego projektu, zarówno z biurem konstrukcyjnym StoGda, jak i z naszym finalnym klientem Finferries, osiągnęliśmy zdecydowanie sukces – mówi Bartłomiej Kopczewski, dyrektor zarządzający CRIST.

– Jest to wyróżnienie dla nas, bo potwierdziło, że polska myśl techniczna i polskie rozwiązania mają zastosowanie i są doceniane. Jest to nagroda przyznana z poziomu europejskiego, kolejna z poziomu europejskiego dla tego projektu – mówi Tomasz Świątkowski, wiceprezes StoGda Ship Design & Engineering.

Nagroda CEMT 2018 została przyznana wspólnie dla trzech firm: StoGda Ship Design & Engineering – projektant promu, CRIST – stocznia budująca prom oraz Finferries – operator promu. Na Forum Wizja Rozwoju wręczył ją Trevor Blakeley, przewodniczący Rady CEMT.

– CEMT jest zrzeszeniem europejskich stowarzyszeń naukowo-technicznych z 10 krajów. Nagroda może być przyznana osobie indywidualnej, organizacji, stowarzyszeniu, na wniosek członka CEMT – organizacji reprezentującej dany kraj. W tym przypadku wniosek złożyło Towarzystwo Okrętowców Polskich KORAB przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Polskich SIMP – mówi Trevor Blakeley, przewodniczący Rady CEMT.

To nie pierwsza nagroda dla promu ELEKTRA. Wcześniej był już nagradzany m.in. jako „Ship of the Year” przez  Marine Propulsion Award 2018 oraz jako “Significant Small Ship of 2017” przez The Royal Institution of Naval Architects.

Prom ELEKTRA pływa pomiędzy Nauvo a Parainen w Finlandii. Ma 96 m długości oraz 15 m szerokości. Zabiera na pokład 72 pasażerów i 90 samochodów. Nowoczesną jednostkę obsługuje zaledwie 3-osobowa załoga.

Nowością jest zastosowanie hybrydowego napędu dieslowo-elektrycznego. ELEKTRA została wyposażona w 3 silniki główne diesla, 2 pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów. Są one przystosowane do niesprzyjających warunków klimatycznych – układ oparty na komponentach Siemensa o żywotności m.in. 10 lat ma podołać północnym niskim temperaturom oraz dużym opadom śniegu.

Baterie promu są ładowane podczas wyładunku i załadunku. Wystarczy na to zaledwie 7 minut. Docelowo jednostka jest zasilana energią z baterii, a jeśli zajdzie taka potrzeba – silnikiem diesla.

ELEKTRA w liczbach

Długość: 96,35 m
Szerokość: 15,2 m
Wysokość: 5 m
Zanurzenie: 3,5 m
Notacja klasy: DNV +1A1, R3, Car Ferry B, ICE 1B, PET, E0, Battery Power

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28275,00 $ tona -0,44% 21 kwi
 Cynk 2793,00 $ tona -1,13% 21 kwi
 Aluminium 2344,00 $ tona 0,86% 21 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.