pc
Potencjał przewozowy jest w Polsce większy niż podał we wtorek GUS, ale żeby ten potencjał w pełni wykorzystać, potrzebne byłoby wsparcie branży transportowej przez rząd - powiedział PAP dyrektor departamentu transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) Piotr Mikiel.
"Transport samochodowy jest póki co najbardziej elastyczną i skuteczną formą dostarczania towarów, a polskie firmy przewozowe są jednymi z najbardziej konkurencyjnych w Europie. I choć rośnie popyt na transport towarów, rosną też koszty. Szczególnie negatywnie odczuwane są koszty paliwa, które ograniczają naszą konkurencyjność" - powiedział dyrektor z ZMPD Piotr Mikiel, odnosząc się do wtorkowej informacji Głównego Urzędu Statystycznego, że "potencjał przewozowy transportu samochodowego zarobkowego wzrósł od początku roku o 15,1 proc".
"Paliwo jest największym kosztem w transporcie, dlatego gdyby rząd przystał na nasze postulaty o zwrocie akcyzy na paliwo, potencjał przewozowy polskich firm byłby kilkukrotnie większy niż ten, który podaje dziś GUS" - podkreślił ekspert.
GUS poinformował we wtorek, że "transportem samochodowym zarobkowym w październiku br. przewieziono prawie 27 mln ton ładunków, czyli o 20,8 proc. więcej niż przed rokiem. W okresie od stycznia do października br. przewieziono ponad 242 mln ton ładunków tj. o prawie 19 proc. więcej".
Dyrektor Mikiel podkreślił, że "wzrost potencjału przewozowego transportu samochodowego będzie się utrzymywał w następnych latach, bo ilość przewożonych towarów systematycznie rośnie". "Odbywać się to jednak będzie kosztem spadku rentowności firm transportowych, jeśli branża nie otrzyma wsparcia" - dodał.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny