Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, zanotował wzrost na piątkowej sesji w Londynie. BDI wzrósł o 1 punkt i obecnie wynosi 600.
W skład indeksu wchodzą średnie dzienne przychody masowców typu capesize, panamax, supramax and handysize. Z tych jednostek najwyższy wzrost zanotowały panamaxy (o 5 punktów do 685 ogółem) i supramaxy (o 3 punkty do 624 ogółem). Stawka dzienna pierwszych z nich wzrosła o 37 dolarów i wynosi teraz 5,4 tys. dolarów. Mniejszy skok zanotowały jednostki capesize, bo tylko o jeden punkt (545 ogółem). Oznacza to, że stawka dzienna dla tych masowców wzrosła o 4 dolary do 4,5 tys. dolarów ogółem. Spadły za to notowanie indeksu jednostek handysize, o 3 pkt. do 348 ogółem.
Baltic Dry Indeks (BDI) jest jednym z najlepszych instrumentów do badania koniunktury gospodarczej na świecie. Publikowany jest codziennie przez londyńską Baltic Exchange (od 1985 roku). BDI wyraża koszt ponoszony przez końcowego odbiorcę surowca, który zawiera kontrakt z firmą transportową na giełdzie Baltic Exchange w Londynie. W wyniku uśredniania kwotowanych na bieżąco cen na poszczególnych trasach powstaje Baltic Dry Index (BDI). Uczestnikami giełdy Baltic Exchange są tylko firmy bezpośrednio zamawiające transport surowców drogą morską bądź świadczące takie właśnie usługi. Dzięki temu wiemy, że wzrost lub spadek wartości BDI wynika wyłącznie ze zmian warunków rynkowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub