• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wprowadzenie sankcji na Iran pozostawi 20 tankowców VLCC bez pracy

PMK

10.05.2018 16:27 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wprowadzenie sankcji na Iran pozostawi 20 tankowców VLCC bez pracy

Partnerzy portalu

Wprowadzenie sankcji na Iran pozostawi 20 tankowców VLCC bez pracy - GospodarkaMorska.pl

Proponowane przez Stany Zjednoczone ponownie wprowadzenie sankcji na Iran spowoduje, że 20 tankowców VLCC pozostanie bez pracy z powodu spadku eksportu ropy z tego kraju – przewiduje agencja Drewry.

Ograniczenie produkcji ropy w Iranie miałoby bardzo wpływ na rynek tankowców, a który i tak cierpi z powodu braku podaży spowodowanej ograniczeniami produkcji OPEC i spadkiem produkcji w Wenezueli.

Złomowanie rekordowej liczby starych tankowców VLCC w czasie pierwszego kwartału  tego roku wciąż nie dało spodziewanej ulgi armatorom. Kryzys w tej branży trwa w najlepsze.

Ogółem w tym czasie 21 jednostek zostało zezłomowanych – pokazują dane VesselsValue. W zeszłym roku ta liczba wynosiła zaledwie 13 statków.

Marzec był jednym z najbardziej pracowitych miesięcy pod względem rozbiórki VLCC, z tuzinem statków wysłanych na złom - podaje VesselsValue. Tylko jeden VLCC został usunięty z floty w kwietniu.

Duża liczba dostaw nowych jednostek utrudnia przywrócenie równowagi popytu i podaży. Dotychczas w tym roku armatorzy odebrali bowiem aż 8 nowych tankowców VLCC.

Okres większego złomowania ma utrzymać się przez kolejne 5 lat – zapowiadają eksperci z agencji McQuilling Services. W tym roku z światowej floty ma zniknąć 10 VLCC, w 2019 ta liczba wzrośnie do 23, a dalej nawet do 34 jednostek rocznie.

- W ostatnich latach doszło do dużego powiększenia się floty tankowców, więc naturalną konsekwencją tego jest wzrost złomowania starszych jednostek. W latach 2018-2021 armatorzy odbiorą też zdecydowanie mniej statków niż w obecnym roku – informuje McQuilling.

Przez ostatnie 3 lata zezłomowano tylko 8 mln dwt tankowców - to odpowiada raptem 2,2 proc. obecnej floty tych jednostek. W takiej sytuacji armatorzy mają prawo obawiać się ciężkiego roku, pamiętając jak duża liczba nowych statków fatalnie wpłynęła na rynek kontenerowców i masowców.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.