PMK
Proponowane przez Stany Zjednoczone ponownie wprowadzenie sankcji na Iran spowoduje, że 20 tankowców VLCC pozostanie bez pracy z powodu spadku eksportu ropy z tego kraju – przewiduje agencja Drewry.
Ograniczenie produkcji ropy w Iranie miałoby bardzo wpływ na rynek tankowców, a który i tak cierpi z powodu braku podaży spowodowanej ograniczeniami produkcji OPEC i spadkiem produkcji w Wenezueli.
Złomowanie rekordowej liczby starych tankowców VLCC w czasie pierwszego kwartału tego roku wciąż nie dało spodziewanej ulgi armatorom. Kryzys w tej branży trwa w najlepsze.
Ogółem w tym czasie 21 jednostek zostało zezłomowanych – pokazują dane VesselsValue. W zeszłym roku ta liczba wynosiła zaledwie 13 statków.
Marzec był jednym z najbardziej pracowitych miesięcy pod względem rozbiórki VLCC, z tuzinem statków wysłanych na złom - podaje VesselsValue. Tylko jeden VLCC został usunięty z floty w kwietniu.
Duża liczba dostaw nowych jednostek utrudnia przywrócenie równowagi popytu i podaży. Dotychczas w tym roku armatorzy odebrali bowiem aż 8 nowych tankowców VLCC.
Okres większego złomowania ma utrzymać się przez kolejne 5 lat – zapowiadają eksperci z agencji McQuilling Services. W tym roku z światowej floty ma zniknąć 10 VLCC, w 2019 ta liczba wzrośnie do 23, a dalej nawet do 34 jednostek rocznie.
- W ostatnich latach doszło do dużego powiększenia się floty tankowców, więc naturalną konsekwencją tego jest wzrost złomowania starszych jednostek. W latach 2018-2021 armatorzy odbiorą też zdecydowanie mniej statków niż w obecnym roku – informuje McQuilling.
Przez ostatnie 3 lata zezłomowano tylko 8 mln dwt tankowców - to odpowiada raptem 2,2 proc. obecnej floty tych jednostek. W takiej sytuacji armatorzy mają prawo obawiać się ciężkiego roku, pamiętając jak duża liczba nowych statków fatalnie wpłynęła na rynek kontenerowców i masowców.
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024