• <
port_rezerwa_mega_1100_200

W Norwegii otwarto most wybudowany przez Polaków (wideo)

26.10.2015 17:21 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski W Norwegii otwarto most wybudowany przez Polaków (wideo)
W Norwegii otwarto most wybudowany przez Polaków (wideo) - GospodarkaMorska.pl

PORR Polska Infrastructure wraz ze spółką Implenia zakończyła jeden ze swoich trzech, prestiżowych projektów w Norwegii. Właśnie oficjalnie otwarto 19-przęsłowy most Tresfjord nad Morzem Norweskim.

Most Tresfjord zlokalizowany jest na zachodnim wybrzeżu Norwegii, w okolicach miejscowości Molde. Skraca drogę krajową pomiędzy miastami Ålesund i Dombas. Most przekracza fiord Tresfjord oraz łączy dwa brzegi Remmem (Vestens) oraz Vikebukt. Inwestorem projektu jest Statens Vegvesen – norweski inwestor publiczny, odpowiednik polskiej GDDKiA. Wartość kontraktu to około 320 mln zł.
 
Tresfjord jest jednym z bardziej spektakularnych projektów mostowych w regionie. Realizacja jego budowy rozpoczęła się w listopadzie 2012 roku. Całkowita długość mostu to 1 290 metrów. Główne działania podczas budowy miały miejsce na wodach fiordu, którego głębokość dochodziła miejscami do 100 metrów.
 
Obiekt posadowiony został na pięciu różnych typach fundamentów, były to m.in. stalowe pale rdzeniowe o średnicy 219 mm, o długości 28 m; stalowe pale wbijane o średnicy 1220 mm, o długości od 30 m do 60 m; podwodne bloki betonowe na głębokości od 5 m do 10 m; keson zakotwiony w skale o wysokości 22 m; keson balastowany skałą o wysokości 40 metrów.
 
Trzon kadry inżynierskiej na tym projekcie stanowili polscy inżynierowie i specjaliści. Dostawcami elementów konstrukcji stalowych, barier oraz stali zbrojeniowej były doświadczone i sprawdzone polskie firmy, na co dzień współpracujące z PORR Polska Infrastructure. Jak podkreśla Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR Polska Infrastructure, realizacja tego projektu pozwoliła wykorzystać w pełni profesjonalizm i doświadczenie PPI w realizacji obiektów mostowych. - Wykonanie pięciu rodzajów fundamentów oraz budowa ustroju niosącego z użyciem dwóch różnych metod umożliwiło nam poznanie technologii i specyfiki budowy mostów betonowych w Norwegii. Wiele satysfakcji przyniosła nam szczególnie budowa jednego z kesonów, który jest największym tego typu fundamentem w Norwegii - mówi Piotr Kledzik.
 
PORR Polska Infrastructure realizuje jeszcze dwa projekty mostowe w Norwegii – oba również w konsorcjum ze spółką Implenia. W sierpniu 2013 r. podpisany został kontrakt na realizację Harpe Bru w Vinstra. Kontrakt zakłada wykonanie mostu typu extradosed o całkowitej długości 320 metrów. Wartość umowy to około 75 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowano w połowie 2016 roku.
 
W listopadzie 2013 roku firma podpisała także kontrakt na budowę mostu i drogi ekspresowej w miejscowości Farris. Wartość kontraktu to 360 mln zł. Budowa mostu Farris jest częścią inwestycji polegającej na budowie drogi ekspresowej E18 pomiędzy Bommestad i Sky w regionie Larvik. Kontrakt zakłada wykonanie mostu podwieszonego o łącznej długości 570 metrów. Termin zakończenia projektu to listopad 2017 roku.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.