• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W niedzielę szlabany w górę w tunelu pod Martwą Wisłą

20.04.2016 10:36 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W niedzielę szlabany w górę w tunelu pod Martwą Wisłą

Partnerzy portalu

W niedzielę szlabany w górę w tunelu pod Martwą Wisłą - GospodarkaMorska.pl

Pozwolenie na użytkowanie zostało odebrane, tunel jest przekazywany ZdiZ w Gdańsku, nic więc nie stoi na przeszkodzie by kierowcy mogli przejechać podwodną przeprawą. Dlatego już w najbliższą niedzielę, tuż po sobotnim dniu otwartym dla pieszych, otwieramy tunel dla wszystkich kierowców.

O godzinie 10.00 przy wjeździe do tunelu Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz po krótkiej uroczystości otworzy szlabany i pierwszym samochodem wraz ze zwycięzcą licytacji w WOŚP przejedzie przez tunel. Około godziny 10.30 – 11.00 tunele w obu kierunkach powinny być już udostępnione do ruchu dla wszystkich kierowców. Tym samym trwająca od października 2011 roku inwestycja zostanie zakończona, a wraz z nią zakończona zostanie budowa Trasy Słowackiego, której tunel były częścią. 

Tunel w liczbach:


•1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,

•1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,

•2200 ton – waga maszyny TBM,

•91 metrów -  długość maszyny TBM,

•12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,

•11 metrów  – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,

•35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,

•1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów),

•500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,

 •40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

•800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu

•112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu

•głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu

•200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco –sterujące znajdzie się w tunelu.

•226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW

•224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW

 •moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW

W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli .

Tunel w datach:

Umowy o prace projektowe i realizacyjne

2008 kwiecień - podpisanie umowy pomiędzy Miastem Gdańsk a polsko-niemieckim konsorcjum firm projektowych Europrojekt Gdańsk SA i SSF Ingenieure AG z Monachium

październik 2011 - podpisanie umowy z Generalnym Wykonawcą - Obrascon Huarte Lain SA / Hiszpania

Maszyna TBM

wrzesień 2012 - odbiór maszyny TBM od producenta / Herrenknecht AG, Schwanau, Niemcy

wrzesień 2012 /październik 2012 - transport elementów maszyny do Gdańska

styczeń 2013 /kwiecień 2013- operacja scalania maszyny na placu budowy od strony Ku Ujściu, w bezpośrednim sąsiedztwie szybu startowego

Prace ziemne

marzec 2012 / listopad 2013- prace ziemne związane z wykonaniem obudowy wykopu oraz wykonaniem komory startowej

Obudowa tunelu

listopad 2012 / luty 2013 - kompletowanie i montaż zestawu form do produkcji elementów obudowy tunelu (tubingów) w Zakładzie Prefabrykacji PB Kokoszki

maj 2013 / luty 2014  - produkcja tubingów i dostarczanie prefabrylatów na plac budowy

Drążenie rur tunelu

maj 2013 / listopad 2013 - drążenie pierwszej rury tunelu

marzec 2014 / czerwiec 2014 - drążenie drugiej rury tunelu

Wykonywanie 7 przejść poprzecznych

maj 2014 / kwiecień 2015  wykonanie poprzecznych przejść bezpieczeństwa

prace budowlane konstrukcyjne wewnątrz tunelu / budowa jezdni, ścian odbojowych, obudowy ppoż.

czerwiec 2014

montaż prefabrykatów dennych oraz jezdni w tunelu

grudzień 2015

zakończenie zasadniczych robót budowlanych w obu rurach tunelu

Prace wyposażeniowe i instalacyjne wewnątrz tunelu

lipiec 2015 / grudzień 2015 - prace wyposażeniowe w tunelu

styczeń / kwiecień 2016- prace instalacyjne, zgrywanie systemów zapewnienia bezpieczeństwa, odbiory techniczne

Oddanie tunelu do eksploatacji


kwiecień 2016 - uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.