Dwa wielkie masowce w tym miesiącu zawitają do portu w Świnoujściu. Właścicielem jednego z nich jest Polska Żegluga Morska. Druga jednostka to Nordic Olympic, który zawita do polskiego portu podczas swego dziewiczego rejsu.
Nordic Olympic zacumuje w Świnoujściu około 13-14 kwietnia. Jego celem będzie rozładunek 60. tys. ton węgla z Kanady, który potem trafi na Słowację. Jednostka należy do armatora Nordic Bulk Carriers A/S, spółki amerykańskiej Pangaea Logistics Solutions. Chrzest statku odbył się 6 lutego, a już dzień później masowiec udał się w swój pierwszy rejs. Rozpoczął go w Japonii, po czym skierował się do Korei Południowej, przepłynął Pacyfik, załadował węgiel w Kanadzie i przez Kanał Panamski udał się do Europy.
Nordic Olympic ma 225 metrów długości i 32 metry szerokości. Nośność statku to 76 tys. ton. Jednostka jest specjalnie przystosowana do żeglugi w arktycznych rejonach – ma wzmocniony kadłub i zabudowane skrzydła pomostu nawigacyjnego. Napędzany silnikiem MAN B&W 6S60ME-C8.2 statek osiąga średnią prędkość 15 węzłów. Nordic Olympic będzie pływał głównie na szlakach między Kanadą i północną Europą.
Trochę później, bo 25 kwietnia, do Świnoujścia zawita masowiec Sudety należący do Polskiej Żeglugi Morskiej. Statek przypłynie z ładunkiem amerykańskiego węgla koksującego. Będzie to jego pierwsza wizyta w tym porcie. Jednostka ma ponad 200 metrów długości, 32 metry szerokości i jednorazowo może zabrać 82 tysiące ton ładunku. Sudety zostały zbudowane w japońskiej stoczni Tsuneishi i oddane do użytku w 2013 roku. Statek ma specjalne wyposażenie, które o 4 procent obniża konsumpcję paliwa (m.in. specjalny profil dziobu i rufy, zwiększający opływowość) a także redukuje emisję CO2. Poziom bezpieczeństwa jednostki zwiększa zaś specjalna budowa mostka kapitańskiego, z dużymi oknami, ułatwiającymi obserwację.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?