ew
Zakończyła się właśnie budowa prawie 60-kilometrowego mostu, który połączył trzy główne miasta delty Rzeki Perłowej w Chinach: Honkgkong, Makau i Zhuhai. Kontrukcja w kształcie litery Y została zaprojektowana z wykorzystaniem najnowszych technologii i ma wytrzymać potężne trzęsienia ziemi, tajfuny czy ewentualne uderzenie statku towarowego o wadze 300 000 ton.
Montrualny most składający się z 420 tys. ton stali (to 60 razy tyle co przy Wieży Eiffela) i posiadający po trzy pasy ruchu z każdej strony, budowano prawie 9 lat. Miał zostać oddany do użytku już dwa lata temu, ale pojawiły się opóźnienia. Podczas tej długiej i skoplikowanej budowy, życie straciło dziewięciu budowlańców a ponad 500 zostało rannych. Most jest częścią planu stworzenia wielkiej aglomeracji, liczącej nawet 250 milionów mieszkańców. Chińczycy liczą, że zachęcą w ten sposób mieszkańców malych miejscowości i wsi do przeprowadzenia się i pracy w "megamieście".
Łączna długość trasy, która składa się z trzech podwieszanych mostów i jednego tunelu to 55km. Ponad połowę (29km) stanowi główny most. Cały obiekt będzie otwarty dla ruchu kołowego i skróci czas podróży między Hongkongiem a jednym z dwóch pozostałych miast do około 40 min w porównaniu do aktualnych 4,5 godz.
Według zapewnień inżynierów, most ma przetrwać co najmniej 120 lat. Całkowity kosz budowy oszacowano na około 15 miliardów dolarów.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key