Dwa główne szlaki żeglugowe przechodzące przez Arktykę są oficjalnie dostęne dla biznesu. 3 września otwarto Przejście Północno-Wschodnie, biegnące poprzez rosyjską strefę arktyczną. Wcześniej otwarto Przejście Północno-Zachodnie, biegnące wzdłuż Kanady i Alaski.
Lód na Morzu Arktycznym topi się w szybkim tempie i już osiągnął trzeci, najniższy stopień pokrywy lodowej. Dlatego możliwe było otwarcie dla żeglugi obu tras jednocześnie. Przejście Północno-Wschodnie ma pozostać otwarte aż do początku października, z kolei Przejście Północno-Zachodnie do końca września, kiedy temperatura powietrza zacznie spadać.
Dodajmy, że Ocean Arktyczny jest bardzo ważny dla żeglugi transoceanicznej, ponieważ jest to najkrótsza droga między Europą a pacyficznym wybrzeżem Ameryki Północnej oraz Azji Wschodniej. Przejście Północno-Zachodnie jest trudniejsze do pokonania, wiedzie przez zawiłe, kanadyjskie cieśniny ciągnące się między wyspami należącymi do Archipelagu Arktycznego. Obie trasy są przez większą część roku skute lodem i dostępne jedynie dzięki użyciu lodołamaczy. Największymi portami na wybrzeżu Oceanu są rosyjskie miasta: Murmańsk i Archangielsk.
Arktyka ociepla się szybciej niż pozostała część świata, a zdjęcia satelitarne pokazują, że zasięg lodu w okresie letnim na Morzu Arktycznym zmniejsza się o 8,9 % co dziesięć lat, począwszy od końca lat 70-tych XX w. Co więcej, tempo kurczenia się pokrywy lodowej wzrasta, co skłania niektórych naukowców do przewidywań, że w okresie letnim Arktyka będzie pozbawiona lodu w ciągu zaledwie kilku lat.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody