• <
port_rezerwa_mega_1100_200

T. Stępień: Gaz-System musi inwestować, by dostarczyć gaz

jk

12.09.2017 04:29 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski T. Stępień: Gaz-System musi inwestować, by dostarczyć gaz
T. Stępień: Gaz-System musi inwestować, by dostarczyć gaz - GospodarkaMorska.pl

Polski system gazowy się rozwija, musimy więc być przygotowani na dostarczenie gazu z dowolnego kierunku na cały polski rynek - powiedział PAP prezes polskiego operatora systemu przesyłowego Gaz-System, Tomasz Stępień.

We wtorek na Dolnym Śląsku zostanie uruchomiony nowy gazociąg Czeszów-Wierzchowice. Jak podkreślił operator, oznacza to zakończenie ważnego etapu budowy Korytarza Północ - Południe, który docelowo ma połączyć polski +z planowanym pływającym terminalem LNG na wyspie Krk w Chorwacji.

14-kilometrowy gazociąg wchodzi w skład tzw. nitki zachodniej Korytarza - jej głównym zadaniem jest zwiększenie zdolności przesyłowej między Polską a Czechami - przez modernizację i budowę systemów przesyłowych po obu stronach granicy wraz z interkonektorem Polska – Czechy. Dzięki temu będzie można przesyłać gaz w obu kierunkach.

Jak powiedział PAP Stępień, po 2022 r. w Polsce pojawi się możliwość kupowania gazu "z dowolnego kierunku".

"Mamy terminal (LNG w Świnoujściu - PAP), będziemy mieli gazociąg Batlic Pipe, rynek gazu w Polsce rośnie, więc jako operator systemu musimy być przygotowani na dostarczenie gazu z dowolnego kierunku na cały polski rynek. Jeżeli tak jest, to musimy mieć infrastrukturę - powiedział.

Dlatego - podkreślił - spółka musi "więcej" inwestować w tych województwach, w których system gazowy nie był na tyle rozwinięty, by te założenia spełnić.

"Chodzi o gazociągi i tłocznie od wybrzeża Bałtyku, przez Wielkopolskę, Dolny i Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie. Dokładając do tego interkonektory południowe i wschodnie, jest możliwość przesłania sprowadzonego (do Polski - PAP) gazu za granicę" - wyjaśnił.

Gazociąg Czeszów-Wierzchowice ma średnicę jednego metra. Przebiega przez dolnośląskie gminy Zawonia i Krośnice. Wartość inwestycji to 91 mln zł, z czego 47,7 mln zł pochodzi z dofinansowania z UE.

Korytarz Północ-Południe ma połączyć polski terminal LNG w Świnoujściu (wraz z planowanym gazociągiem Baltic Pipe), przez południową Polskę, Republikę Czeską, Słowację i Węgry z terminalem LNG na wyspie Krk w Chorwacji. W poniedziałek chorwacka państwowa spółka LNG Hrvatska opublikowała zaproszenia do składania ofert w przetargu na dostawę pływającego terminala LNG oraz budowę urządzeń naziemnych.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem terminal powinien ruszyć na początku 2020 r. Ma mieć zdolność regazyfikacji na poziomie 2,6 mld m sześc. gazu rocznie. Koszt budowy całego projektu LNG na wyspie Krk szacuje się na 363 mln euro. Na początku tego roku Chorwatom przyznano 102 mln euro dofinansowania z UE w ramach CEF (Connecting Europe Facility).

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39625,00 $ tona 0,13% 19 paź
 Cynk 3706,00 $ tona -2,83% 19 paź
 Aluminium 3175,00 $ tona -0,13% 19 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.