• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Stawki frachtowe kontenerowców wciąż niskie. Potrzebna większa konsolidacja?

PMK

03.10.2017 11:19 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Stawki frachtowe kontenerowców wciąż niskie. Potrzebna większa konsolidacja?
Stawki frachtowe kontenerowców wciąż niskie. Potrzebna większa konsolidacja? - GospodarkaMorska.pl

To jest decydujący rok dla wielu armatorów, w szczególności tych z Azji. Stawki frachtu wciąż bowiem utrzymują się na niskim poziomie (ok. 715 pkt). Część z nich zatonie pod presją kryzysu na rynku, inni przetrwają, głównie dzięki konsolidacji.

Zeszły rok obfitował w ważne wydarzenia na azjatyckim rynku żeglugi: upadek armatora Hanjin, wielką fuzję między japońskimi konkurentami oraz zakup sinagpurskiego NOL-u przez Hapag Lloyd. By sprostać trudnym warunkom rynkowym armatorzy muszą dalej ciąć koszty i łączyć się w aliansie i fuzje - twierdzą szefowie Maerska i Hyundai Merchant Marine.

- To jest kolejny trudny rok - zapowiedział Yoo Chang-Keun, prezes HMM. - Globalne przedsiębiorstwa żeglugowe prowadzą długą bitwę o przetrwanie, a pomagają im w tym rządy i fuzje - dodał.

Zbyt optymistyczne prognozy wyjścia z kryzysu 2008-2009 roku doprowadziły do zamawiania coraz większych jednostek. Efekt jest taki, że dziś aż 9 proc. światowej floty kontenerowców stoi bezczynnie w portach, bo nie ma dla nich zapotrzebowania. Tylko w ostatnim kwartale globalna ładowność kontenerowców wzrosła o 7 proc., przy czym zapotrzebowanie na ich usługi urosło o mizerne 1 proc. Z tego powodu cena za przewóz kontenera spadła aż o połowę.

- Stary model działalności opierający się na budowaniu nowych statków przestał działać - stwierdził Soren Skou, prezes Maerska. - Dużo firm z naszej branży od długiego czasu nie zanotowała zysku, także konsolidacja będzie trwać w najlepsze - dodał.

Szef Maerska stwierdził, że pojawi się więcej fuzji na wzór tej z końca października zeszłego roku. Wtedy japońscy armatorzy Nippon Yusen KK, Mitsui O.S.K. Lines Ltd. oraz Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. ogłosiły plan połączenia swoich flot kontenerowych pod jedną wspólną spółką. Z połączenia potencjałów tych trzech firm narodził się szósty najwiekszy na świecie armator kontenerowy z 7 proc. udziałem na światowym rynku.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40250,00 $ tona -1,71% 26 lis
 Cynk 3330,00 $ tona -2,94% 26 lis
 Aluminium 2618,00 $ tona -4,45% 26 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.