• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Przeładunek zboża nadal wysoki, a węgla wciąż spada

21.05.2015 19:08 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Przeładunek zboża nadal wysoki, a węgla wciąż spada
Przeładunek zboża nadal wysoki, a węgla wciąż spada - GospodarkaMorska.pl

Na przełomie czterech miesięcy w portach Szczecin-Świnoujście przeładowano łącznie więcej towarów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Port Gdynia też na plusie, natomiast Port Gdańsk odnotował lekki spadek. Przeładunek węgla utrzymuje tendencję spadkową, zboża wzrostową - wynika z najnowszych danych opublikowanych przez porty za okres styczeń-kwiecień.

W  portach Szczecin-Świnoujście przeładowano 1,074 mln ton węgla, aż o 34,5 proc. mniej niż w tym samym okresie 2014 roku. W Porcie Gdańsk w okresie styczeń – kwiecień przeładowano 1,04 mln ton tego surowca, o 21,4 proc. mniej r/r. W Porcie Gdynia natomiast tylko 603 tys. ton - spadek o ponad 80 tys.ton w porównaniu z rokiem ubiegłym.

O przyczynach spadków przeładunków węgla informowaliśmy niedawno przy okazji analizy przeładunków za I kwartał tego roku. - Jako główne przyczyny spadku eksportu węgla diagnozujemy mały fracht związany z wysokimi kosztami transportu węgla oraz ekspansywne wkraczanie taniego węgla rosyjskiego w miejscach dotychczasowego zbytu węgla polskiego -  tłumaczyła naszemu portalowi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W podobnym tonie wypowiadała się wtedy Sonia Toporek z Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. - Prawdą jest, że w ostatnim okresie odnotowujemy znaczny spadek w przeładunkach węgla przeznaczonego na eksport. Przyczyną jest głównie wyższa cena polskiego węgla w stosunku do cen rynkowych, jak również łagodne zimy w ostatnich latach. Mniejszy eksport jest jednak równoważony przez rosnący import, głównie węgla koksującego sprowadzanego do Polski dużymi jednostkami m.in. z Australii i Kanady i wykorzystywanego głównie do produkcji stali.

Porty utrzymują również trend wzrostowy, jeśli chodzi o przeładunek zboża. W Gdyni wzrósł on prawie dwukrotnie i poszedł w górę aż o 739,7 tys. ton (z 854 tys. w zeszłym roku do prawie 1,6 mln ton w tym roku).  W Szczecinie-Świnoujściu wzrost też jest znaczny, z 471,6 tys. ton w roku ubiegłym do 762,8 tys. ton w r.b. (wzrost o 291,2 tys.). W gdańskim porcie sytuacja ze zbożem też jest dobra, przeładunek wzrósł o 56 720 tys. tony (542 269 w 2014 r., w 2015 r. już 598 989).

Jak oceniają eksperci, w przyszłości możemy się spodziewać jeszcze większych przeładunków zboża ze względu chociażby na dalszy wzrost eksportu polskich produktów rolnych oraz ze względu na rozbudwę infrastrukrtury umożliwiającej przeładunek tych towarów.

Poniżej znajdują się szczegółowe dane dotyczące liczby przeładunków w portach.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.