• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Przejście Północno-Wschodnie główną nitką handlową na świecie? Zależy od topnienia lodowców

22.05.2015 05:22 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Przejście Północno-Wschodnie główną nitką handlową na świecie? Zależy od topnienia lodowców
Przejście Północno-Wschodnie główną nitką handlową na świecie? Zależy od topnienia lodowców - GospodarkaMorska.pl

Szlak handlowy biegnący przez Arktykę (Przejście Północno-Wschodnie) w niedalekiej przyszłości przejmie aż dwie trzecie transportu przechodzącego obecnie przez Kanał Sueski – wynika z badań holenderskiej agencji Bureau for Economic Policy Analysis (CPB). Powodem tego zjawiska ma być topnienie lodowców, które umożliwi spedycje towarów przez północne rejony globu.

Przejście Północno-Wschodnie to droga morską łączącą Europę z Pacyfikiem biegnącą wzdłuż północnych brzegów Eurazji, przez m.in. Morze Barentsa, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa.

Możliwość transportu dużymi jednostkami przez tą trasę będzie prawdziwym przełomem dla branży morskiej. Przejście Północno-Wschodnie z Rotterdamu do Yokohamy (ok. 13,7 tys. km) jest bowiem krótsze aż o 33 proc. od trasy przez Kanał Sueski (20,9 tys. km). Wszystko jednak zależy od tempa topnienia lodowców w tych rejonach globu.

Według badań CPB ta zmiana odbije się kolosalnie na strukturze światowego handlu i przełoży się na większe zyski oraz wzrost dobrobytu w państwach w północno-zachodniej Europie, w tym w Polsce. Kraje z tego regionu zyskają wielu nowych partnerów w Azji, którym będzie opłacać się handlowanie z ich portami niż z tymi z Morza Śródziemnego. Przeniesienie osi handlu nad Morze Północne ma największe znaczenie dla Holandii. Port w Rotterdamie stałby się wtedy jednym z największych ośrodków handlowych na świecie.

- Przewidujemy, że handel między tymi regionami wzrośnie aż o 10 proc. Uczyni to z Przejścia Północno-Wschodniego jedną z głównych nitek handlowych oraz miejsce starć interesów wielu państw. W ciężkiej sytuacji znajda się za to kraje, które dotychczas obsługiwały trasę przez Kanał Sueski: Egipt i Singapur przykładowo – czytamy w raporcie.

Na powstaniu szlaku przez Arktykę stracą kraje z południowej i południowo-wschodniej Europy. - Zmieni się też pewnością struktura zatrudniania w wielu regionach w Europie. Niektóre porty będą się bowiem rozrastać, inne maleć. Co ciekawe, wzrośnie także emisja dwutlenku węgla, mimo skrócenia trasy transportu. Wpływ na to będzie zwiększenie się liczby przeładunków oraz większą rolę w handlu regionu północno-wschodniej Azji, gdzie generowane jest wiele zanieczyszczeń – podsumowują badacze.

Bollore Logistics
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38725,00 $ tona -0,80% 27 paź
 Cynk 3385,00 $ tona -2,03% 27 paź
 Aluminium 2703,00 $ tona -4,49% 27 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.