• <
ATC_CARGO_TOP

Śląskie: Oferty na przebudowę magistrali węglowej znacznie ponad budżet

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Śląskie: Oferty na przebudowę magistrali węglowej znacznie ponad budżet
Śląskie: Oferty na przebudowę magistrali węglowej znacznie ponad budżet - GospodarkaMorska.pl

pc

23.06.2018 Źródło: PAP

Trzy oferty otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku linii kolejowej 131 między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim, koło Tarnowskich Gór. Przy budżecie blisko 800 mln zł brutto oferty wynoszą 1,3-1,5 mld zł brutto.

Chodzi o jedno z kluczowych połączeń kolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca. Zgodnie z planami mają tamtędy jeździć też pociągi do odbudowanej w perspektywie 2022 r. linii nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, która utworzy kolejowe połączenie centrum metropolii z lotniskiem Katowice.

Odcinek Chorzów – Nakło Śląskie to również początkowy fragment tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Równolegle PLK prowadzą też trzy przetargi na prace dla kolejnych odcinków tej ważnej w skali kraju linii: Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice

PLK podały w informacji z piątkowego otwarcia ofert na odcinek Chorzów Batory – Nakło Śląskie, że na sfinansowanie tego zamówienia zamierzały przeznaczyć niespełna 793 mln zł brutto. Spłynęły trzy oferty: Intercor z Torpolem zaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex – 1,296 mld zł brutto, a Trakcja PRKiI – 1,512 mld zł brutto.

Już w środę PLK otworzyły oferty na odcinek Nakło Śląskie – Kalina. W tym przetargu, o budżecie 421 mln zł brutto, napłynęło pięć ofert. Spółki Budimeksu zaproponowały cenę 1,054 mld zł, Trakcja PRKiI – 1,147 mld zł brutto, Intercor i Torpol – 1 mld zł, ZUE – 954 mln zł brutto, a PORR – 982 mln zł brutto.

Obecny termin składania ofert na pozostałe dwa odcinki upływa 29 czerwca br. Wszystkie te przetargi są elementami unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach i poszczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe (np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i Nakłem Śląskim).

Teraz, jak wynika z dokumentacji przetargowej dla odcinka Chorzów Batory – Nakło Śląskie, opublikowanej na tzw. platformie zakupowej PLK, prace mają tam doprowadzić do uzyskania m.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorza oraz sieci trakcyjnej.

Oznacza to m.in., że na większości odcinków kompleksowo wymieniona ma zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi w ostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana być geometria linii. Przewidziano też przebudowę rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie na nowo szeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanie nowych urządzeń sterowania.

Perony przebudowywanego odcinka mają zyskać nowe nawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa zapewniona ma zostać rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicy mają zastąpić: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).

W tego ramach zamówienia zaplanowano też zmianę układu torowego stacji Bytom; na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą jej poszycia. Na przystanku Bytom Północny uwzględniono przesunięcie peronów o ok. 700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

Wyłoniony w przetargu wykonawca miałby przeprowadzić badania, opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty. Całość realizacji zadania w formule „projektuj i buduj” ustalono na 52 miesiące. Pierwotny termin składania ofert przypadał na początku lutego br., co oznaczało, że przy podpisaniu umowy w szacowanym terminie do końca sierpnia br. prace zakończyłyby się w 2022 r.

Na IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastruktury przewidział też zakończenie robót przy odbudowie linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie (ich początek zaplanowano na IV kw. 2019 r.). W grudniu ub. roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie tego przedsięwzięcia; na razie nie potwierdziły jednak zapewnienia jego finansowania.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31902,00 $ tona 2,04% 22 cze
 Cynk 2841,00 $ tona 0,32% 22 cze
 Aluminium 2375,00 $ tona 0,93% 22 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.