8 kwietnia ok. godz. 15.00. zakończył się historyczny przeładunek ok. 100 tys. ton ropy naftowej z tankowca STENA ARCTICA do zbudowanego przez PERN Terminala Naftowego w Gdańsku. Oznacza to, że pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku Terminal Naftowy rozpoczął swoją komercyjną działalność.
Przeładunek i transport surowca z tankowca - via gdański Naftoport - do zbiorników Terminala Naftowego rozpoczął się dzień wcześniej ok. godz. 18.00. Trwał zgodnie z planem ok. 20 godzin. Wszystkie instalacje i aparatura działały bez zarzutu.
- Uruchomienie Terminala Naftowego w Gdańsku to bez wątpienia istotny element, którego celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju. Zapewni on ciągłość dostaw ropy naftowej dla naszej gospodarki – podkreślił minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Terminal Naftowy w Gdańsku to pierwszy nad polskim wybrzeżem Bałtyku kompletny hub morski niezwykle ważny dla bezpieczeństwa energetycznego kraju w zakresie dostaw ropy naftowej. Został zrealizowany w rekordowym tempie 25 miesięcy, zgodnie z planowanym budżetem - 412 mln zł. Terminal jest wyposażony w sześć potężnych zbiorników w o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnię ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę po 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełną infrastrukturą z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną. Wszystko według najwyższych standardów europejskich. To pierwszy tego typu obiekt nad polskim wybrzeżem Bałtyku, który znajduje się na Wolnym Obszarze Celnym. Inwestycję realizowały niemal w 100 proc. polskie firmy budowlane. Pojemność zbiorników wynosi 375 tys. m sześc.
- Przede wszystkim chciałem podziękować wszystkim pracownikom PERN i firm wykonawczych, którzy przyczynili się do realizacji tej inwestycji za ich zaangażowanie, profesjonalizm i entuzjazm. Wybudowanie i uruchomienie Terminala Naftowego było naprawdę dużym wyzwaniem dla Spółki. Przed zarządem PERN stoi jednak obecnie zadanie nie mniej ważne: optymalne wykorzystanie możliwości tego hubu morskiego, aby zapewnił maksymalne przychody dla PERN, a także wymierne korzyści dla Gdańska, Pomorza i Skarbu Państwa – powiedział Igor Wasilewski, Prezes Zarządu PERN S.A.
O znaczeniu wybudowanego przez PERN Terminala Naftowego dla polskiej gospodarki najlepiej świadczą możliwości jakie otwiera przed krajowymi rafineriami oraz operatorami surowca z całego świata.
a) Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata – na które systematycznie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu.
b) Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie.
c) Bliskość rafinerii LOTOSU, Naftoportu - z wpięciem w sieć rurociągów PERN - ułatwi działania operacyjne.
d) Terminal otworzy Polskę na nowe możliwości tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub zagranicznego odbiorcy.
e) Dzięki Terminalowi Naftowym na rynku polskim pojawią się też zupełnie nowi dostawcy surowca, którzy mogą go zaoferować rafineriom.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?