• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Powrócił szał na zakupy masowców

PMK

24.09.2017 18:19 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Powrócił szał na zakupy masowców - GospodarkaMorska.pl

Aż 110 masowców zamówili armatorzy od początku lipca. To prawie dwa razy więcej niż przez poprzednie pół roku, gdy ta liczba wyniosła 69 jednostek.

Najwięcej kontraktów pochodzi od japońskich armatorów, którzy zamówili w tym kwartale 41 nowych masowców. Dalej na liście znajdują się operatorzy z Grecji (25 zamówień), Singapuru (13 zamówień), Turcji (8 zamówień) i Chin (7 zamówień). Pozostałe 16 zamówień podzielili między sobą armatorzy Bahri z Arabii Saudyjskiej i Navibulgar z Bułgarii.

Przypomnijmy, że na początku obecnego miesiąca armator Nissen Kaiun zamówił 10 masowców o nośności 82 tys. dwt. Dodatkowo japoński Kambara Kissen zakontraktował 8 panamaxów i 2 ultramaxy w rodzimej stoczni Tsuneishi Cebu Shipbuilding. Jednostki mają być dostarczone do 2020 roku.
Więcej zamówień może być efektem bardzo silnego letniego sezonu i relatywnie wysokich stawek masowców. Bałtycki Indeks Towarowy osiągnął tydzień temu rekordową od 5 miesięcy wysokość. Ogólny index wzrósł o 53 pkt do 1385 pkt. To siódmy z rzędu wzrost indeksu i najwyższy wynik od 29 marca tego roku.

Najwięcej wzrósł indeks capesize, aż o 183 punkty, do 2827 pkt. To najlepszy wynik wśród tych jednostek od listopada 2014 roku. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 20,843 dolarów dziennie.

Wzrósł także indeks panamaxów, lecz tylko o 37 punkty do 1398 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 11,437 dolarów dziennie.

Mniejsze statki tradycyjnie notują mniejsze fluktuacje stawek. Indeks supramaxów wzrósł o 13 pkt do 888 pkt, a handysize o 5 pkt do 504 pkt.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.