• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Potężny holownik pojawił się w Gdyni

14.07.2015 09:50 Źródło: własne
Potężny holownik pojawił się w Gdyni - GospodarkaMorska.pl

W niedzielę do Gdyni przybył nowy holownik Fairplay-26 – największa tego typu jednostka, która zawitała dotąd do trójmiejskiego portu.

Fairplay-26 przewyższa wcześniejsze gdyńskie holowniki przede wszystkim pod względem mocy napędu głównego, która wynosi aż 5500 KM. To o 42. proc lepszy wynik niż holownika Centaur II, dotąd uznawanego za największy w Gdyni. Nowa jednostka armatora Fairplay Towage bije poprzedników na głowę także pod względem uciągu na palu wynoszącego 65 ton (45,8 ton w Centaurze II).

Nowy holownik zostanie na stałe w Gdyni, która ma stać się dla niego portem bazowym. Fairplay-26 ułatwi m.in. obsługę olbrzymich masowców capesize (ok 170 tys. ton nośności!) i stale zwiększających się kontenerowców. Jednostka zostanie także przeflagowana pod banderę polską – obecnie pływa w barwach Antiguy i Barbudy.

- Fairplay-26 będzie spełnia także warunki jednostki przeciwpożarowej i w takich celach też będzie wykorzystywany – mówi Mirosław Wiater, dyrektor oddziału Fairplay Towage w Gdyni. - To już trzeci holownik spełniający tę funkcję w gdyńskim porcie po Fairplay VII i Centaurze II – dodaje.

Fairplay Towage to jeden z liderów wśród operatorów holowników. Jego jednostki pracują w portach w Rotterdamie, Hamburgu, w rejonie Kanału Kilońskiego oraz w polskich portach. Niemiecki armator w ciągu kilku lat pozyskał kilka ważnych firm z naszego runku, w tym Port-Hol ze Świnoujścia czy WUŻ Gdynia. Do Fairplay Towage należy także szczecińska spółka Porta Żegluga.

Mając tak duże udziały na rynku w trzech polskich portach, Fairplay Towage dominuje na rynku holowników. Ich jednostki są często przenoszone z jednej przystani do drugiej, zgodnie z doraźnymi potrzebami. Fairplay-26 zanim trafił do Gdyni, w czerwcu pracował w Szczecinie, a jeszcze wcześniej w Rotterdamie czy Antwerpii. Podobnie w ostatnim czasie kursował holownik Heros: z Gdyni trafił do Szczecina, a w międzyczasie zaliczył także port Mukran w Niemczech.

- Jesteśmy tak naprawdę jedną, wielką firmą, więc taka liczba roszad nie powinna dziwić. Fairplay-26 zostaje jednak na stałe w Gdyni, to będzie jego baza. To największy holownik jaki dotąd jest potrzebny w tym porcie i do czasu ukończenia obrotnicy z pewnością większy się tu nie pojawi – dodaje.

Warto wspomnieć, że mimo imponujących parametrów holownik Fairplay-26 nie zdeklasował najpotęzniejszego holownika na polskim wybrzeżu jakim jest AKUL należący do gdańskiego WUŻ. Zakupiona w 2013 roku jednostka wyróżnia się 73-tonowym uciągiem na palu oraz łączną mocą 5500 KM.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 36141,00 $ tona 0,49% 2 sie
 Cynk 3043,00 $ tona 0,13% 2 sie
 Aluminium 2635,00 $ tona 0,42% 2 sie
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.