Nic nie stoi już na przeszkodzie ku temu, by statki bunkrowały paliwo LNG w porcie w Göteborgu. To zasługa wprowadzonych właśnie regulacji, które mają zagwarantować bezpieczeństwo całej procedurze.
Władze szwedzkiego portu przygotowały przepisy we współpracy z przedstawicielami portu w Rotterdamie oraz Szwedzką Agencją Transportu. Są to pierwsze wprowadzone w Szwecji normy dotyczące bunkrowania LNG. Ujęte zostały w nich m.in. kwestie dotyczące stref bezpieczeństwa, warunków pogodowych oraz innych aspektów związanych z przyjmowaniem paliwa.
Wprowadzenie przepisów zbiegło się w czasie z uruchomieniem infrastruktury służącej do zaopatrywania statków w to ekologiczne paliwo. Pojawiła się ona w terminalach cargo.
- Mocno wierzymy, że LNG jest okrętowym paliwem przyszłości. Nowe przepisy odegrają kluczową rolę w nadaniu rozpędu naszemu regionowi - twierdzi Dan-Erik Andersson, wiceprezes portu. - Od przyszłego roku spodziewamy się wizyt statków napędzanych LNG jeden albo dwa razy w tygodniu. Wiele z nich skorzysta z możliwości bunkrowania w Göteborgu - dodaje.
Władze szwedzkiego portu zapowiedziały współpracę z portem w Rotterdamie w zakresie promowania LNG jako alternatywnego, ekologicznego paliwa. Już w ubiegłym roku port w Göteborgu opracował system zniżek dla przewoźników, którzy opierają swój rozwój na ekologicznych rozwiązaniach. Statki zasilane alternatywnym paliwem LNG skorzystają z obniżonej taryfy opłat. Ich oszczędności w tym zakresie sięgnąć mogą nawet 30 procent. Na największe oszczędności mogą w tej sytuacji liczyć właściciele statków, dla których ten szwedzki port stanowi regularną bazę.
Stosowanie paliwa LNG pozwala na całkowite wyeliminowanie związków siarki, a także na redukcję emisji azotu o 85-90 procent oraz dwutlenku węgla o 25 procent. Koncepcja opracowana przez władze portu w Göteborgu, przewidująca obniżenie opłat portowych dla statków zasilanych LNG, ma właśnie motywować operatorów do przestawienia się na ekologiczne rozwiązania.
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie