ew
Prawie 137 mln złotych ze środków UE na modernizację dostanie Port Północny w Gdańsku. Dzięki inwestycji Polska będzie mogła zwiększyć przeładunki drogą morską - powiedział w środę minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Minister podpisał w środę umowę o dofinansowanie modernizacji największego portu przeładunkowego w Polsce. Zgodnie z założeniami całkowite koszty inwestycji to 161 milionów złotych, a dofinansowanie unijne wyniesie prawie 137 milionów złotych, czyli około 85 proc. wartości przedsięwzięcia.
"Modernizacja sprawi, że do Portu Północnego będą mogły wpływać większe jednostki, poprawi się też bezpieczeństwo - powiedział Kwieciński. Dodał, że równolegle z rozbudową portu, trwają też inwestycje w kolej i drogi, co - jak zapewnił - znacząco zwiększy przeładunkowość w polskich portach i "będzie argumentem dla przedsiębiorców, żeby podjąć lub kontynuować współpracę z portem".
Z przytoczonych przez niego danych wynika, że w ubiegłym roku przeładowano w Polsce 87 mln ton towarów, z czego 40 mln ton w porcie w Gdańsku. "W tym roku wynik będzie lepszy, ponieważ już w pierwszym półroczu w Gdańsku zanotowaliśmy 25 mln ton - zaznaczył. Podkreślił, że rząd wzmacnia transport morski, ponieważ jest on najtańszy i ekologiczny. "80 proc. transportu na świecie odbywa się drogą morską" - dodał.
W ramach modernizacji zaplanowano powiększenie szerokości toru w dnie i zwiększenie jego głębokości. Zakupione też zostanie nowe oznakowanie nawigacyjne. Inwestycja umożliwi dwukierunkową żeglugę jednostek oraz zapewni bezpieczeństwo statkom wpływającym i wypływającym z Portu Gdańsk. Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec kwietnia 2020 roku.
W podpisaniu umowy uczestniczył Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
„Według Strategii Rozwoju Portu Gdańsk, w 2027 roku Port Gdański będzie należał do grona najnowocześniejszych portów w Europie. Inwestycja, na którą dzisiaj podpisywana jest umowa o dofinansowanie unijne, jest jednym z etapów we wdrażaniu założeń tej strategii” - podkreślił Gorgol.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Konflikt rosyjsko-ukraiński potęguje problemy na rynku węgla. Zapasy w największych terminalach maleją a ceny rosną
Nowy intermodalny szlak z Chin omija Rosję
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu