• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Podlaskie: 56 mln zł dotacji z UE na rewitalizację linii Chryzanów-granica państwa

pc

28.06.2018 14:21 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Podlaskie: 56 mln zł dotacji z UE na rewitalizację linii Chryzanów-granica państwa

Partnerzy portalu

Podlaskie: 56 mln zł dotacji z UE na rewitalizację linii Chryzanów-granica państwa - GospodarkaMorska.pl

56 mln zł dotacji z UE dostaną PKP PLK na rewitalizację ponad 20-km kolejowej linii towarowej Chryzanów-granica państwa (Podlaskie). W czwartek w Białymstoku podpisano umowę w tej sprawie. Inwestycja na wpłynąć na ożywienie ruchu towarowego ze Wschodem.

Umowę podpisali w urzędzie marszałkowskim wicemarszałkowie województwa podlaskiego Maciej Żywno i Anna Naszkiewicz oraz dyrektor regionu centralnego PKP PLK SA Piotr Majerczak i jego zastępca Krzysztof Pietras.

Wicemarszałek Maciej Żywno przypomniał, że to druga podpisana w ciągu dwóch ostatnich tygodni umowa z PKP PLK na inwestycje rewitalizacyjne na kolei w Podlaskiem, dofinansowane z funduszy unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. PKP PLK mają już podpisane umowy na realizację inwestycji na liniach w okolicy Sokółki i Kuźnicy; kwota dotacji to 73 mln zł.

Żywno powiedział, że podpisywanie umów oznacza, że inwestycje kolejowe będą ruszać, a ich celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie, szczególnie rewitalizacja (ożywienie ruchu kolejowego), na której władzom regionu zależy. Przypomniał, że w programie regionalnym jest wydzielona pula środków na inwestycje PKP PLK, w trybie pozakonkursowym; PKP PLK składają przygotowane szczegółowo wnioski na te inwestycje.

Wicemarszałek Anna Naszkiewicz dodała, że inwestycja jest ważna, bo poprawi jakość połączeń, co jest istotne dla gospodarki, a władze mają nadzieję na lepsze połączenia towarowe na Białoruś i do innych krajów na Wschodzie, także do Chin. Kolej ma być bardziej konkurencyjna niż transport towarów drogami.

Linia Chryzanów-granica województwa jest linią towarową, inwestycja pozwoli na przeładunek towarów z tzw. szerokiego toru na normalny - mówił dyrektor regionu centralnego PKP PLK SA Piotr Majerczak. Zaznaczył, że ponieważ przy linii działa kilkunastu przedsiębiorców prowadzących firmy i punkty przeładunkowe, ustalono z nimi w konsultacjach, że prace remontowe będą prowadzone przez 3 dni, a przez kolejnych 5 przedsiębiorstwa będą prowadzić działalność. Przetarg, który wyłoni wykonawcę, jest już ogłoszony, umowa z wykonawcą ma być podpisana jeszcze w 2018 r.

Inwestycja Chryzanów-granica województwa znajduje się w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycja, oprócz torów, obejmie dziewięć rozjazdów na stacjach, przebudowę 12 przejazdów kolejowo-drogowych, co poprawi bezpieczeństwo - mówił Majerczak. Prace mają się zakończyć w 2020 r.

W sierpniu PKP PLK planują złożyć do urzędu marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie rewitalizacji linii nr 36 Łapy-Śniadowo. Umowa ma być zawarta za kilka miesięcy.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.