W Norwegii powstaną pływające tunele, które połączą fiordy na trasie Kristiansand do Trondheim. Obecnie, aby przemieścić się z jednego miejsca na drugie potrzeba 21 godzin jazdy i siedmiu przepraw promowych.
Tunele będą zawieszone pod powierzchnią wody za pomocą specjalnych pontonów. Zawisną około 30 metrów pod wodą. Pierwszy z nich połączy Oppedal i Lavik. Będzie składał się z dwóch rur betonowych o długości ponad 1,2 km, po jednej dla każdego kierunku jazdy. Rury będą zbudowane z połączonych ze sobą tub. Każdy z kierunków będzie składać się dwóch pasów ruchu – jeden dla samochodów i drugi awaryjny. Po zatwierdzeniu planów, tunel ma być zbudowany w ciągu około dziewięciu lat.
Cały system tuneli ma powstać do 2035 r. Inwestycja będzie kosztowała 25 mld dol.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny