• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Parlament Europejski za rozbudową infrastruktury transportowej wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej

pc

28.10.2016 10:49 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Parlament Europejski za rozbudową infrastruktury transportowej wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej

Partnerzy portalu

Parlament Europejski za rozbudową infrastruktury transportowej wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej - GospodarkaMorska.pl

Premier Beata Szydło, minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba poinformowali 27 października 2016 r. na wspólnej konferencji prasowej o przyjęciu przez Parlament Europejski raportu zakładającego wsparcie dla rozwoju infrastruktury transportowej wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej, w tym budowy drogi Via Carpatia.

–  Raport posła Tomasza Poręby jest wielkim sukcesem i ważnym wydarzeniem dla Polski, które pozwoli skutecznie aplikować o środki Unii Europejskiej na stworzenie w Polsce rusztu komunikacyjnego połączeń drogowych i kolejowych. Kontynuujemy budowę tej sieci, skierowaliśmy do realizacji ostatnie brakujące odcinki autostrady A1, drogi S3 i S61 Via Baltica – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął rezolucję autorstwa europosła Tomasza Poręby w sprawie usprawnienia połączeń i poprawy dostępności infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej. W przyjętym dokumencie PE apeluje do Komisji i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, od Estonii po Grecję.

Według PE działania takie powinny opierać się m.in. na realizacji projektu Via Carpatia, który należy w całości włączyć do sieci bazowej TEN-T, aby zapewnić mu finansowanie ze środków UE. PE zachęca też państwa członkowskie do finansowania tego projektu z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych, np. „Łącząc Europę” czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.

–  Poparcie PE dla budowy Via Carpatia oraz innych projektów infrastrukturalnych w Polsce Wschodniej jest nadzieją na ożywienie nie tylko gospodarki tego regionu, ale wszystkich krajów Europy Środkowej. Chcę podkreślić ogromne zainteresowanie naszych partnerów tym projektem – zaznaczył minister Adamczyk.

Parlament Europejski w przyjętym dokumencie podkreślił zaangażowanie polskiego rządu w działania na rzecz realizacji Via Carpatia. Przypomniano w nim o podpisanej z inicjatywy ministra Andrzeja Adamczyka 3 marca 2016 r. w Warszawie deklaracji państw położonych na szlaku Via Carpatia ws. dalszej współpracy w rozwoju tego korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu.

Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, a w przyszłości także Turcji i Ukrainy.

W raporcie podkreślono również konieczność realizacji innych projektów poprawiających skomunikowanie krajów wschodniej części UE, m.in. drogi Via Baltica i szlaku kolejowego Rail Baltica, pierwszego połączenia kolejowo-drogowego na linii Wschód-Zachód.

Via Baltica  to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Obydwa projekty zostały zakwalifikowane do sieci bazowej TEN-T.

24 października 2016 r. minister Andrzej Adamczyk podpisał decyzję o skierowaniu do realizacji całego 91-kilometrowego  polskiego odcinka drogi ekspresowej S61 Via Baltica, od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do obwodnicy Szczuczyna. Przetargi na realizację 6 odcinków mają zostać ogłoszone w IV kwartale 2016 r. i I kwartale 2017 r.

Parlament Europejski poparł także budowę „Bursztynowego” korytarza transportowego nr 11 oraz budowę kanału żeglugowego Odra-Łaba-Dunaj. Korytarz transportowy nr 11 to kolejowy szlak towarowy, który połączy ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.