• <

W Antwerpii ochrzczono statek Szare Szeregi (foto)

pc

16.01.2018 00:30 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski W Antwerpii ochrzczono statek Szare Szeregi (foto)
W Antwerpii ochrzczono statek Szare Szeregi (foto) - GospodarkaMorska.pl

Szare Szeregi już ochrzczone. Uroczystość odbyła się we wtorek w porcie w Antwerpii. Matką chrzestną 40-tysięcznika Polskiej Żeglugi Morskiej została Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka Tadeusza Wendy, inżyniera, głównego projektanta i kierownika budowy portu Gdynia.

Nazwanie statku PŻM imieniem Szarych Szeregów to hołd dla wszystkich harcerzy, którzy podczas II wojny światowej brali udział w walce o niepodległość Polski. To także element promocji polskiej historii w świecie.

Statek m/s Szare Szeregi ma 180 m długości, 30 m szerokości i niemal 40 tysięcy ton ładowności. Przewozi towary już od roku i choć pływa pod obcą banderą, ma polską załogę.

W uroczystości chrztu udział wzięli szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, szef Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Brzezicki, duszpasterz ludzi morza ks. Stanisław Flis oraz reprezentanci harcerstwa polskiego.

 „Nazwanie statku Polskiej Żeglugi Morskiej imieniem "Szarych Szeregów" to hołd dla wszystkich harcerzy, którzy podczas II Wojny Światowej brali udział w walce o niepodległość Polski. To także element promocji polskiej historii w świecie” – powiedział podczas uroczystości szef kancelarii premiera Michał Dworczyk.

Jak dodał, statek będzie pływał po całym świcie, będąc jednocześnie wizytówką naszego kraju. „Wszędzie będzie przypomniał o tej organizacji, gdzie młodzi harcerze walczyli o wolność Polski” – zaznaczył minister.

Jak podkreślił, gospodarka morska, morze to jest „niezwykle istotny segment naszej gospodarki, przez wiele lat zaniedbany, zapomniany”. „Teraz to się zmieniło. Myślę, że takim widocznym znakiem jest odtworzenie ministerstwa gospodarki morskiej” – ocenił.

Dodał, że Polska chce wracać do tradycji międzywojennej, kiedy nasza flota handlowa była obecna na morzach i oceanach na całym świecie. „Chcemy rozwijać ten segment gospodarki. Widzimy potencjał, jaki w nim drzemie” – podkreślił.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski podkreślił, że statek przypłynął do portu w Antwerpii, który jest drugim co do wielkości największym portem w Europie.

„Spotykamy się na dużym, polskim masowcu, należącym do polskiego armatora, z polskim kapitanem, z polską załogą, którego głównym zadaniem jest bezpieczne pływanie po morzach i oceanach świata oraz zarabianie pieniędzy dla polskiego państwa” – powiedział Witkowski.

Jak ocenił, w najbliższych latach Polskę czeka znaczny rozwój polskich portów oraz programy inwestycyjne u armatorów, szczególnie w sektorze promowym. „Obserwujemy znaczący wzrost na rynku masowców, właśnie takich statków, na którym teraz jesteśmy. I grzechem wielkim byłoby niewykorzystanie tej hossy na rynkach światowych” – powiedział wiceminister.

Dodał, że Polska ma świetnie wykształconych marynarzy, kapitanów, nawigatorów. „To duży potencjał, którego nie możemy zmarnować” – podkreślił.

Matką chrzestną statku została wnuczka Tadeusza Wendy – inżyniera, głównego projektanta portu Gdynia.

„Z wielkim honorem przyjęłam funkcję matki chrzestnej. Ta zaszczytna funkcja – według tradycji morskiej - dla pływającej załogi na tym statku ma nie tylko symboliczne znaczenie w dniu chrztu, ale jest jego patronką przez cały okres służby na morzach i oceanach” – powiedziała Hanna Wenda-Uszyńska.

Szef Polskiej Żeglugi Morskiej Paweł Brzezicki powiedział, że PŻM w swojej historii już miała statek o nazwie „Szare Szeregi”, który pływał w PŻM przez 27 lat. „Zdecydowaliśmy, że nazwa jest zbyt ważna, by mogła odejść do historii, dlatego nazwaliśmy nią młodszą, nowocześniejszą jednostkę, która będzie rozsławiać „Szare Szeregi” na całym świecie przez kolejne trzy dekady” – powiedział.

Statek ma 40 tys. ton ładowności i pływa już od roku. Antwerpia to pierwszy europejski port, do którego zawinął, po odebraniu z chińskiej stoczni. Mimo że ma polską załogę, to pływa pod obcą banderą. Załoga liczy 18 osób. Statek z Antwerpii popłynie do Rosji.

 

port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40825,00 $ tona -2,44% 14 sty
 Cynk 3559,00 $ tona -0,42% 14 sty
 Aluminium 2977,00 $ tona 0,61% 14 sty
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.