Päivi Haikkola z Deltamarin, największego fińskiego biura konsultingowo-projektowego w branży morskiej twierdzi, że właściciele i operatorzy promów odniosą wymierne korzyści z nowych dostępnych na rynku technologii dotyczących oszczędzania energii i środowiska. Sądzi on także, że operatorzy zdecydują się na użycie tych z obecnie dominujących technologii, które są dostępne i wspierane w obrębie ich obszarów operacyjnych.
Jeden z projektów firmy, DeltaChallenger, jest non-profitowym wspólnym przedsięwzięciem pięciu firm demonstrującym, jak sprawdzone technologie mogą zostać użyte na pokładach promów i zapewnić istotne oszczędności operacyjne. Jednym z przykładów nowych rozwiązań jest metoda załadunku i rozładunku samochodów, która skraca postój przy nabrzeżu, co generuje określone oszczędności. Co się zaś tyczy kolaboracyjnego charakteru projektu, Haikkola ma nadzieję, że w przyszłości projekty rozwojowe będą przeprowadzane także w taki sposób nawet w przemyśle morskim.
Kolejny projekt fińskiej firmy, DeltaLinx, jest konstrukcją gotową od razu do użycia, bazującą na obecnych technologiach i integrującym je w najmniejszy możliwy kształt. Tak twierdzi Grzegorz Mazerski, kierownik R&D w z polskiego biura Deltamarin. DeltaLinx to kompaktowy prom pasażersko-samochodowy, w którym zbiornik LNG umieszczony poniżej pokładu samochodowego zaprojektowano na cotygodniowe dotankowanie. To oznacza, że jednostka może pływać na trasach bez infrastruktury umożliwiającej tankowanie paliw, po czym uzupełnić braki poza trasą w mniej obłożonych okresach jak weekend.
Specyfikacja konstrukcji DeltaLinx umożliwia, dzięki kompaktowym wymiarom i wydajnym urządzeniom manewrowym, wykonywanie operacji w małych i zatłoczonych portach. Wielofunkcyjna przestrzeń pasażerska, drożne pokłady z przyczepami czy samochodami, jak i wysoki poziom bezpieczeństwa, sprawiają natomiast, że prom nadaje się do rejsów międzynarodowych.
Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Game changer: port Esbjerg potroi moc offshore z pomocą cyfrowego bliźniaka
Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim
Kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Wydano zezwolenie na rozbudowę węzła Gdańsk Południe
Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki