• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Nowe lodołamacze drogą do rosyjskiej dominacji w Arktyce

04.08.2015 08:27 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Nowe lodołamacze drogą do rosyjskiej dominacji w Arktyce
Nowe lodołamacze drogą do rosyjskiej dominacji w Arktyce - GospodarkaMorska.pl

W Rosji budują już drugi i trzeci lodołamacz atomowy. Nowe jednostki mają być wykorzystane do służby na Przejściu Północno-Wschodnim w 2017 i 2019 roku.

Przejście Północno-Wschodnie to droga morska łączącą Europę z Pacyfikiem biegnącą wzdłuż północnych brzegów Eurazji, przez m.in. Morze Barentsa, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa.

- To najkrótszy szlak morski łączący Europę z Dalekim Wschodem i zachodnim wybrzeżem Północnej Ameryki. Dotychczas jednak nie był on w pełni wykorzystywany – przyznał w czerwcu na konferencji prasowej Dmitrij Medwiediew, premier Federacji Rosyjskiej.

Według danych rosyjskiego rządu rocznie wydaje się 600 pozwoleń dla jednostek handlowych, chcących podróżować tą trasą. Ogólna ilość ładunków na szlaku wynosi 4 mln ton w skali roku. Rosja zakłada, że do 2030 roku ta liczba wzrośnie aż do 80 mln ton. Przejście Północno-Wschodnie kryje w sobie bowiem wielki potencjał. Możliwość transportu dużymi jednostkami przez tą trasę będzie prawdziwym przełomem dla branży morskiej. Przejście Północno-Wschodnie z Rotterdamu do Yokohamy (ok. 13,7 tys. km) jest bowiem krótsze aż o 33 proc. od trasy przez Kanał Sueski (20,9 tys. km).

Do efektywnego korzystania z nowej trasy potrzebne są jednak lodołamacze. Budowany od 2013 roku w stoczni w Petersburgu lodołamacz atomowy będzie zdolny kruszyć lód o grubości do 3 metrów i tworzyć tor wolny od lodu o szerokości 33 metrów. Pozwoli to takiej jednostce eskortować statki o większych wymiarach i pojemności. Za lodołamaczem bezpiecznie popłynie co najmniej 16 gazowców.

Rosja chce do 2023 roku zbudować osiem nowych lodołamaczy. Według zapewnień rosyjskich mediów jednostki służyć mają m.in. firmom z Japonii, Chin i Korei. W rzeczywistości korzystać z ich usług będą głównie firmy rosyjskie z sektora petrochemicznego, ale nie tylko. Rosja otworzyła niedawno port Sabetta na Morzu Karskim. Obiekt może przeładowywać rocznie aż do 16,5 mln ton. Władze Federacji chcą, aby w przyszłości ten port stał się największym centrem handlu na Przejściy Północno-Wschodnim. Sabetta byłaby odbiorcą m.in. gaz z Półwyspu Jamalskiego, zboża z Syberii, rudy metali z Uralu, węgiel z Kuzbasu i produkty naftowe z Tatarstanu i Bashkortostanu.

Możliwe jednak, że Rosja swoje lodołamacze będzie w pełni wykorzystywać tylko do 2052 roku. Wtedy bowiem w lato na Oceanie Arktycznym ma praktycznie nie być lodu - donoszą naukowcy z brytyjskiej uczelni University of Reading.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39037,00 $ tona -0,61% 26 paź
 Cynk 3455,00 $ tona -1,57% 26 paź
 Aluminium 2830,00 $ tona -2,95% 26 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.