pc/PAP
Współczesny świat napędzany jest energią. Zależność Europy od importu ropy i gazu to jedno z największych wyzwań, przed którymi stoi Unia Europejska. Kluczową rolę odgrywają tu rurociągi, dostarczające ropę naftową, gaz ziemny i paliwa płynne.
W tym kontekście system rurociągów musi być niezawodny. Skuteczna konserwacja, zapewniająca im długowieczność i odpowiednią przepustowość, to kluczowa kwestia. Spośród wielu inicjatyw UE, zapewniających bezpieczeństwo rurociągów pokrywających nasz kontynent, wyróżnia się projekt INNOPIPES.
Koordynowany przez Ryski Uniwersytet Techniczny z Łotwy, zrzesza przedstawicieli z Polski (Warszawska Akademia Techniczna), Bułgarii (Instytut Mechaniki przy Bułgarskiej Akademii Nauk), Rumunii (Uniwersytet Nafty i Gazu w Ploeszti) oraz Białorusi, Ukrainy i Rosji.
W latach 2012 - 2016 INNOPIPES otrzymał finansowanie z UE w ramach Działań Marii Skłodowskiej-Curie w obszarze międzynarodowej wymiany pracowników zajmujących się badaniami i innowacjami, którego celem jest wspieranie współpracy między placówkami akademickimi i pozaakademickimi na całym świecie.
Wraz z zakończeniem projektu w zeszłym roku podpisano pięć umów o współpracy akademickiej. INNOPIPES przyniósł także konkretne wyniki. Pracowano nad wykrywaniem uszkodzeń spowodowanych korozją na długich odcinkach rurociągów oraz analizą materiałów wykorzystywanych do ich naprawy. Zaowocowało to nowymi procedurami określającymi wytrzymałość naprawionych rurociągów oraz stworzono metody szacowania efektywności napraw przy wykorzystaniu materiałów kompozytowych.
Czy to oznacza, że rurociągi są teraz bezpieczniejsze? "Tak, z całą pewnością" - twierdzi profesor Jewgienij Barkanow, koordynator projektu z ramienia Ryskiego Uniwersytetu Technicznego. Dodał również, że opracowana w ramach INNOPIPES metodologia jest już testowana na prototypach.
"Badania przeprowadzone w ramach projektu były okazją do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa transportu gazu. To doświadczenie pomoże w przyszłych naprawach i sprawdzaniu bułgarskich rurociągów" - dodał profesor Michowski, koordynator bułgarskiej części projektu.
Profesor Barkanow z Rygi uważa z kolei, że metody opracowane w ramach projektu wydłużą żywotność rurociągów, co przełoży się na znaczne oszczędności w budżetach Europejskich państw, a więc zmniejszy też obciążenia dla podatników. Wkład INNOPIPES w rozwój efektywnych form transportu energii pozwoli cieszyć się dotychczasowym, zależnym od niej sposobem życia.
Od 1996 roku w ramach Działań Marii Skłodowskiej-Curie przyznano granty badaczom na wszystkich szczeblach kariery akademickiej. Głównym celem Działań jest zachęcenie naukowców do interdyscyplinarnej, międzysektorowej i międzynarodowej współpracy. Do dziś program wsparł ponad 110 tysięcy naukowców. Do 27 września tego roku można starać się o granty z nowej puli regionalnych, krajowych i międzynarodowych programów oraz o indywidualne granty badawczo-szkoleniowe, których celem jest rozwój kreatywności i innowacyjnego potencjału naukowców w ramach projektów realizowanych w Europie lub poza jej granicami.
MSC dodaje Hamburg do serwisu SWAN
Brytyjskie porty wzbogacą się o stacje ładowania statków elektrycznych
Floty pod kosmicznym nadzorem. Wzrośnie bezpieczeństwo statków, załóg i ładunków
DNV potwierdza oszczędność energii na pierwszym na świecie statku wyposażonym w WindWings
Mitsui O.S.K. Lines wdraża napęd wiatrowy Wind Challenger na kolejnym ze swoich statków
Corvus Energy dostarczy systemy akumulatorowe dla 10 nowych holowników obsługujących Kanał Panamski