pc
Wszystkim na szczcie UE zależało na kompromisie ws. migracji, bo kryzys migracyjny skrajnie destabilizuje politykę europejską, a nikomu nie zależy żeby dochodziło w niej do gwałtownych zmian – ocenił dr Michał Kuź z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
Przywódcy państw i rządów krajów unijnych uzgodnili w nocy z czwartku na piątek, że w państwach UE powstaną centra kontroli migrantów, a poza "28" - ośrodki do wysadzania uratowanych na morzu ze statków. Szefowie państw i rządów ustalili, że uchodźcy z centrów zlokalizowanych w UE w krajach, które dobrowolnie się na to zgodzą, będą podlegali relokacji do innych państw. Nie będzie jednak żadnych kwot, a rozdział będzie się odbywał na zasadzie dobrowolności.
Kuź powiedział PAP, że wszystkim zależało na porozumieniu, bo każdy miał w tym swój interes.
Jego zdaniem, Polska i cała Grupa Wyszehradzka mogą czuć się usatysfakcjonowane tym, że nie ma mechanizmu kwotowego; z kolei Francji i Niemcom zależało na tym, by powstał wspólny plan mający zaradzić kryzysowi migracyjnemu; natomiast sukcesem Włochów jest to, że powstał plan, który mówi, co będzie się działo ze statkami płynącymi przez Morze Śródziemne z migrantami.
"Kompromis powstał, bo nikomu nie zależy, żeby dochodziło do gwałtownych zmian w europejskiej polityce, a zwłaszcza w Niemczech" - ocenił Kuź. Według niego, gdyby zabrakło porozumienia mogłoby dojść nawet do rozpadu rządu kanclerz Angeli Merkel.
„Ta wola polityczna wydaje się być widoczna, bo wiadomo już, że kryzys migracyjny skrajnie destabilizuje politykę europejską, powoduje, że do głosu dochodzą politycy głoszący radykalne hasła, pojawiają się niepokoje, zwiększa się aktywność grup radykalnie muzułmańskich, terrorystycznych” - powiedział PAP Kuź.
Jego zdaniem, dobrze wyglądający „na papierze” kompromis zadziała tylko wtedy, kiedy kraje UE zdecydują się na faktyczne, realne zwiększenie wydatków, aby w humanitarny sposób radzić sobie z migracją, zawracać statki i w stabilnych warunkach tworzyć centra emigracyjne u brzegów Afryki.
Kuź uważa, że należy pomóc w ustabilizowaniu sytuacji w Afryce Północnej, tworząc coś na wzór planu Marshalla. „Bez stabilizacji Afryki Północnej nie da się zatrzymać kryzysu migracyjnego” - podkreślił.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych