Zwiększenie natężenia ruchu, otwarcie na obsługę dużych jednostek, rozbudowa infrastruktury portowej oraz zwiększenie siły rynkowej, są zdaniem Europejskiej Organizacji Portów Morskich (ESPO) najważniejszymi wyzwaniami, jakie stoją przed europejskimi portami.
Problemy portów europejskich są związane przede wszystkim z ograniczeniami budżetowymi poszczególnych państw, a co za tym idzie z brakiem finansowania rozwoju infrastruktury transportowej ze środków publicznych. Rozwojowi portów przeszkadzają również zmieniające się ceny energii i wejście w życie zaostrzonych limitów zawartości siarki w krajach ECA. Najważniejsze zagrożenia dla portów wskazała ESPO na czwartkowej konferencji w Atenach. Zdaniem organizacji, poprawa konkurencyjności portów powinna być rozpoczęta poprzez wdrożenie spójnej, długoterminowej wizji polityki transportowej Unii Europejskiej, która będzie osadzona w trendach globalnych trendach. O stworzenie takiej polityki organizacja walczy już od kilku lat.
Biorąc pod uwagę wskazane zagrożenia, ESPO uważa, że strategie dla rozwoju ogłoszone w dokumencie "2011 White Paper" są nadal aktualne, szczególnie jeśli chodzi o zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 60%.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej