PMK
Zwodowany w lipcu statek Polskiej Żeglugi Morskiej – Legiony Polskie – wyruszył ze swoim pierwszym ładunkiem. Masowiec zabrał elementy stalowe z Korei Południowej i płynie do Meksyku i Stanów Zjednoczonych.
Legiony Polskie przepłyną Pacyfik, a następnie zawiną do zachodnich portów USA: Houston, Nowy Orleanu, Savannah oraz do meksykańskiego Veracruz.
Legiony Polskie to druga jednostka z nowego programu inwestycyjnego armatora, w którym powstanie łącznie 18 masowców wartych ponad 400 mln USD.
"Nowy statek to klasyczny masowiec – jednostka przystosowana do przewozu takich ładunków jak węgiel, ruda żelaza, zboża czy nawozy sztuczne. Ma długość 180 m i nośność 39 tys. ton" – poinformował PAP doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.
Legiony Polskie ma podwójne poszycie oraz pięć ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest też w cztery dźwigi ładunkowe. Jak wyjaśnia Gogol, "ze względu na nowoczesny silnik, zoptymalizowany kształt kadłuba oraz tzw. naprowadzające płetwy przedśrubowe, jest to bardzo ekonomiczna jednostka, jeśli chodzi o zużycie paliwa". Załogę statku stanowi 21 polskich marynarzy.
PŻM realizuje program inwestycyjny, w ramach którego powstanie łącznie 18 masowców wartych ponad 400 mln USD. Stocznia Yangfan, znajdująca się 350 km na południe od Szanghaju, zbuduje dla PŻM 12 jednostek do przewozów masowych i będą one przekazywane armatorowi w odstępach około sześciotygodniowych. Pozostałe sześć powstanie także w Chinach, w stoczni Yangzijiang. Będą to jeziorowce, a więc statki przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach USA i Kanady. Kolejne zamówione jednostki będą nosić imiona "Szare Szeregi" i "Solidarność".
Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej ponad 60 statków. Na ich pokładach pracuje około 2,5 tys. marynarzy.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej